Facebook gaat vol de strijd met Twitter aan met deze nieuwe livefunctie

Facebook blijft aan een gestaag tempo nieuwe functies toevoegen om gebruikers toch maar dat tikkeltje langer op de sociaalnetwerksite te houden. Nu is het bedrijf een test begonnen met een nieuwe functie waarmee het vol in het vaarwater van microblogsite Twitter komt.

Momenteel gebruiken een pak mensen Twitter om evenementen, al dan niet vanop afstand, live te volgen. Het hele systeem van Twitter is er gewoon veel beter op ingesteld, onder meer dankzij hashtags. Maar in feite heeft Facebook zeker zoveel informatie of foto’s van de intussen anderhalf miljard gebruikers (Twitter is gestabiliseerd rond de 300 miljoen actieve gebruikers), en dus was het uiteraard maar een kwestie van tijd vooraleer het bedrijf daar vol op zou inzetten.

Lollapalooza

De nieuwe functie om evenementen live te volgen zit onder de knop ‘Place Tips’. Dat is een functie die al langer bestaat, en waar gebruikers meer informatie kunnen krijgen over een bepaalde locatie. Speciaal voor het grote Amerikaanse festival Lollapalooza werd die functie uitgebreid en door een groot publiek getest. Iedereen kon er informatie over bands vinden, maar daarnaast ook een nieuwsfeed met openbare updates en foto’s van Facebookers.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal ging het om een eerste uitgebreide test, maar is het voorlopig onduidelijk of de functie wereldwijd en voor allerlei andere evenementen zal worden uitgerold. Het is alleszins wel iets waarmee de sociaalnetwerksite vol de strijd wil aangaan met diensten als Twitter en Snapchat. Al zitten ook die bedrijven niet stil. Snapchat kwam eerst met ‘Our Story’ en later met Snapchat Live, en Twitter zou nog dit jaar Project Lightning moeten uitbrengen, waarmee de miljoenen gebruikers nog beter events in realtime moeten kunnen volgen.

Meer
Lees meer...