Borrelt en bruist er een goed idee? Of sta je op het punt de eerste stappen te zetten als jong ondernemer? Dan heb je een website nodig. Een waarheid als een koe. Maar misschien schrikken het werk en de mogelijke kosten van zo’n eigen website je een beetje af. Dat is nochtans niet nodig. Een gloednieuwe website binnen je budget? Het kan dankzij deze tips.
Wat heb je eigenlijk nodig?
Vooraleer je concreet aan de slag gaat met die nieuwe website, is het goed om even stil te staan bij wat je nodig hebt. Je kan het vergelijken met een bezoek aan de supermarkt: zonder boodschappenlijstje koop je meer dan nodig, of blijkt nadien dat je iets belangrijks vergeten bent. Een duidelijk idee van wat je écht nodig hebt, helpt je goed in te schatten welk budget je vrij moet maken voor je digitale uithangbord.
De extensie van je domeinnaam
Een domeinnaam is het adres van je website. Het korte stukje na het punt heet een domeinnaamextensie. Welke extensie je kiest, bepaalt meteen ook hoeveel je domeinnaam kost. Gelukkig zijn die niet allemaal zo duur. De beste budgetkeuze? Da’s een .be-domeinnaam. Die keuze is trouwens niet alleen budgetvriendelijk. Een Belgische domeinnaam boezemt internetgebruikers vertrouwen in. Ideaal om mensen een goed gevoel te geven wanneer ze kennis maken met je startup of webshop.
E-mailen
E-mailen doen we steeds massaal. Je ontvangt waarschijnlijk zelf een handvol nieuwsbrieven, promoties en actua-updates in je mailbox. Wat als je nu zelf zo’n nieuwsbrief, promotie of update kan verzenden naar je publiek? Dan heb je een e-mailadres nodig met een sterke uitstraling. Zo’n e-mailadres kan je aanmaken op basis van je eigen domeinnaam. Geen @gmail.com-adres meer, maar je eigen, professionele e-mailadres dat eindigt op je unieke domeinnaam.
De professionele indruk die je maakt met zo’n e-mailadres is niet alleen belangrijk voor promotionele e-mails, maar ook wanneer je vragen van geïnteresseerde bezoekers wil beantwoorden. Wat moet dat kosten? Helemaal niets. Een e-mailadres en mailbox krijg je gratis bij je domeinnaam.
Voordelig een website bouwen
Misschien is je grootste zorg niet de kost van je website, maar wel hoe je die perfecte website gaat bouwen. Niet iedereen heeft programmeerkennis of grafische skills. Een handig alternatief is een webbuilder waarbij je alleen hoeft te klikken, slepen en typen om je website in elkaar te knutselen. What you see is what you get. Daar komen nog eens een resem fantastische plug-ins bij, waarmee je een webwinkel opzet, een gebruiksklaar contactformulier of betaalmogelijkheden toevoegt.
Over plug-ins gesproken: die heb je ook in gigantische hoeveelheden beschikbaar via WordPress. Heb je al wat webkennis of gewoon zin in een uitdaging, dan is WordPress een toptool om je website mee te bouwen. Net zoals bij een webbuilder, voeg je een webwinkel en meer toe door plug-ins te installeren.
Een website? Of een webshop?
Een webshop is geen must have, maar wanneer je de ondernemersambitie voelt kriebelen, is het wel goed om er rekening mee te houden. Zo’n webshop betekent dat je waarschijnlijk ook extra webruimte nodig hebt. Boek je snel succes, dan krijg je alsmaar meer bezoekers op je website, waarop je je tevens moet voorbereiden. Moet je je dan zorgen maken over het duurste en grootste webhostingpakket? Nee. Het fundament van je nieuwe website is belangrijk: een duidelijke domeinnaam en professionele uitstraling aan de hand van je design en communicatie.
Toch kan het geen kwaad te informeren naar uitbreidingsmogelijkheden en de kost daarvan. Een succesvolle onderneming betekent natuurlijk ook een ruimer budget, maar op voorhand weten wat je dan nodig hebt, zorgt ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan.
Veilig voor je bezoekers en klanten
Een veilige website, dat vinden we allemaal belangrijk. Zeker wanneer mensen zich kunnen abonneren, registreren of iets kopen op je website. Daarom kan je dus best voor een beveiligde verbinding zorgen wanneer iemand je website bezoekt.
Die beveiliging is trouwens niet complex. Een beveiligde verbinding stel je eenvoudig én gratis in op je website dankzij een SSL-certificaat van Let’s Encrypt. Mag het wat meer zijn, dan kan je voor een betalend SSL-certificaat kiezen. Daarmee kan je een trust seal aan je website toevoegen om je bezoekers en klanten te tonen dat je hun gegevens veilig verwerkt. Klinkt prijzig? Voor de prijs van een kop koffie per maand heb je zo’n certificaat.