AB Inbev heeft vandaag een bod van 92,5 miljard euro op z’n grootste concurrent SABMiller gedaan. Als het Belgisch-Amerikaanse bierbedrijf de huidige nummer twee zou kunnen opkopen, dan zal zowat de hele wereldkaart in handen van AB Inbev zijn. Maar SABMiller weigerde het bod, nadat het bedrijf al twee keer eerder door de bierreus is benaderd.
World domination, dat is de enige term die we nog op AB Inbev in de biermarkt kunnen kleven als ze erin slagen om SABMiller over te kopen. Die weigerde echter, nadat de raad van bestuur het bod unaniem van tafel had geveegd. Ze vinden dat het bedrag SABMiller te veel onderwaardeert. AB Inbev heeft al twee eerdere pogingen gedaan om de aandelen van SABMiller in handen te krijgen.
Als de twee bedrijven er toch uit geraken en samen een monsterbedrijf zouden vormen, dan hebben ze het grootste deel van de biermarkt in handen. Ongeveer de helft van de winst die op bier gemaakt wordt, zou dan naar de fusiebrouwerij gaan. Dat is goed voor één pint op drie die ergens in de wereld wordt getapt. Volgens een kaartje van AB Inbev zelf ziet de wereld er nu nog als volgt uit, dus het geeft een idee.
In grote delen van de wereld is de biermarkt momenteel fel aan het groeien. Dat is het geval in Afrika, Zuid-Amerika en India. In de VS, waar AB Inbev uiteraard domineert, is er geen sprake meer van een groei en AB Inbev verliest er zelfs marktaandeel. En wanneer we dan naar de kaart kijken, dan is duidelijk dat SABMiller het sterkst staat in die groeigebieden. Logisch dus dat AB Inbev de concurrent wil kopen, en logisch ook dat die het snoeihard speelt.
AB Inbev produceert bekende biermerken zoals Budweiser, Stella Artois, Corona, Beck’s, Hoegaarden en Leffe. SABMiller bezit wereldberoemde biermerken zoals Pilsner Urquell, Peroni, Miller en Grolsch. Andere concurrenten van deze twee giganten zijn Heineken en Carlsberg.
(Bron: Business Insider)