Dieselgate blijft maar doorgaan. Nu blijkt dat niet alleen met de stikstofuitstoot, maar ook de CO2 is gesjoemeld via de software, zakt Volkswagen steeds verder weg in het moeras. Volgens Duitse bronnen zou de autobouwer nu zelfs zo ver willen gaan om wagens gewoon terug te kopen, om schadeclaims te vermijden.
Volkswagen krijgt deze week een nieuwe klap. Ook de CO2-uitstoot van de wagens is blijkbaar fout, want via de software van de wagens gemanipuleerd in testen. Dat is, na heel het schandaal over stikstof-uitstoot, een nieuwe klap voor de Duitse constructeur.
Volkswagen brengt deze keer het nieuws zelf naar buiten, al is er volgens het Duitse Wirtschafts Woche sprake van een interne klokkenluider die de kat aan de bel bond. Het nieuws is spectaculair: het gaat om 800.000 wagens, waarvan er zelfs 98.000 op benzine rijden. Het is dus eigenlijk breder dan Dieselgate deze keer. En ook eigenlijk pijnlijker voor de consument, want dat betekent dat je wagen ook veel meer verbruikte dan VW je doet geloven. CO2-uitstoot is veel meer dan de stikstof gebonden aan het werkelijke brandstofverbruik van je wagen.
Money money money
Volkswagen mag zich stilaan gaan opmaken voor gigantische claims, omdat het de consument zo bedroog. Voorlopig hebben ze 2 miljard euro uitgetrokken om dit CO2-schandaal op te ruimen. Opvallend daarbij: het nieuws dat ze overwegen zo ver te gaan deze keer van zelf wagens terug te kopen, mocht de klant dat willen. Daarnaast is er een compensatie voorzien. Met 2 miljard kom je aan 2.500 euro gemiddeld per wagen.
Vraag is of dit bedrag gaat volstaan. Want, anders dan bij het stikstofschandaal, is het nu niet de overheid die het meest bedrogen werd, maar de consument. Regeringen redeneren sneller in functie van onder meer werkgelegenheid, en duwen mogelijks minder hard door bij VW. Onder meer onze minister van Werk Kris Peeters (CD&V) onderstreepte het belang van VW als werkgever in ons land. Maar nu is de consument zelf dus het slachtoffer. Voor het stikstofschandaal trok VW tot nu toe 6,7 miljard uit om het boeltje op te ruimen. Volkswagen schat dat de kosten van het schandaal zullen oplopen tot meer dan 30 miljard euro.
Het aandeel van VW klapte gisteren verder ineen: op de beurs ging er nog eens 10 procent af. Want na de weken van slecht nieuws, is dit een zoveelste bijkomend stuk bezwarende informatie. En belangrijk, tot nu toe verkochten de Duitsers niet minder wagens dan voorheen. Maar nu blijkt dat de consument ook keihard bedrogen is, zou dat wel eens kunnen veranderen.