Apple gaat op termijn meer advertenties introduceren op zijn vooraf geïnstalleerde apps op de iPhone en iPad .
Volgens een rapport van Bloomberg heeft het technologiebedrijf de afgelopen maanden intern zoekadvertenties getest in de app Kaarten. Zo kreeg een selecte groep gebruikers aanbevelingen voorgeschoteld van specifieke restaurants of winkels in de buurt, op basis van hun advertentieprofiel. Op deze manier hoopt de iPhone-maker zijn stroom aan advertentie inkomsten uit te breiden.
Apple implementeert op dit moment al een advertentiemodel in zijn App Store. Daar kunnen app-ontwikkelaars tegen betaling hun apps laten promoten op de zoekpagina. Volgens Bloomberg zouden de advertenties in de app Kaarten op dezelfde manier kunnen werken, waarbij bedrijven betalen om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen wanneer gebruikers bepaalde zoektermen invoeren.
Advertenties op Apple TV Plus
Naast Kaarten vermoeden deskundigen dat Apple ook advertenties gaat introduceren in de eigen Podcast en Boeken apps. Daarnaast ligt in de lijn der verwachtingen dat het technologiebedrijf advertenties zal introduceren op zijn Apple TV Plus-streamdienst. Zo zou het bedrijf een lager geprijsde advertentie ondersteunde abonnementsvorm kunnen introduceren, net zoals Disney Plus en Netflix.
Apple introduceerde voor het eerst advertenties in de App Store in 2016. Later volgden ook de aandelen- en nieuwsapps van het bedrijf. Afgelopen september begon het technologiebedrijf gebruikers te vragen of ze gepersonaliseerde advertenties wilden ontvangen op de desbetreffende apps.
De stap van Apple om meer te investeren in zijn reclamediensten, wijst erop dat de technologiegigant zijn reclameactiviteiten nog meer wil uitbreiden. In mei onthulde Eddy Cue, senior vice president services van Apple, dat het bedrijf naar verluidt van plan is om meer aandacht te gaan besteden aan streaming en reclame. De reclameafdeling van het bedrijf zag zijn inkomsten het afgelopen kwartaal met 12 procent stijgen.
Apple heeft eigen persoonlijke advertentieruimte gecreëerd
Onderwijl heeft het bedrijf de reclameactiviteiten van derden op het platform actief tegengewerkt. Vorig jaar introduceerde Apple een functie genaamd App Tracking Transparancy (ATT). Hiermee kunnen consumenten bepalen of apps hen mogen volgen in andere applicaties en op websites. Het is normaal gezien een belangrijke manier van marketeers om gegevens te verzamelen van gebruikers.
Sinds de privacy-update is het voor marketeers echter een stuk moeilijker om data van gebruikers te verzamelen en hen gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Giganten als Meta en Twitter zeggen dankzij de verscherpte privacy maatregelen miljarden dollars te hebben verloren.
Op deze manier lijkt Apple een eigen advertentieruimte te hebben gecreëerd voor zichzelf, waarbij het concurrerende adverteerders actief tegenwerkt en buitenspel zet.
(as)