De introductie van een supergoedkoop ticket voor het openbaar vervoer heeft in Duitsland de voorbije zomer de uitstoot van koolstofdioxide met 1,8 miljoen ton helpen verminderen. Het aanbod heeft vele forenzen immers aangezet om hun auto minder vaak te gebruiken. Dat blijkt uit een rapport van het Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV), gebaseerd op een enquête onder 78.000 mensen.
De besparing komt volgens de onderzoekers overeen met de uitstoot door het elektriciteitsverbruik van ongeveer 350.000 Duitse huishoudens.
Inflatie
Duitsland besloot tijdens de zomerperiode voor het openbaar vervoer een maandabonnement van 9 euro te introduceren. Het abonnement liet de gebruiker toe om over het hele land met regionale treinen, trams, bussen en metro te reizen.
Het ticket werd in juni ingevoerd en loopt eind augustus af. De ingreep diende de Duitse bevolking te helpen de klap van de oplopende inflatie te helpen opvangen. De bevolking moet, als gevolg van de uitbraak van de oorlog in Oekraïne, afrekenen met hogere tarieven voor energie en brandstoffen.
Hoewel een aantal bekommernissen worden geuit over de financiering van het initiatief en de druk op het transportnetwerk, hebben verscheidene Duitse politici al aangegeven te hopen dat de subsidie in een of andere vorm verder zou worden verlengd.
In totaal werden ongeveer 52 miljoen tickets verkocht. “Daarbij gaf een op tien klanten aan door de aanschaf van het maandabonnement minstens een dagelijkse autorit te hebben geschrapt”, benadrukken de onderzoekers.
Milieudoelstellingen
De introductie van het ticket heeft voor het leefmilieu weliswaar positieve gevolgen gehad, maar desondanks blijft de Duitse transportsector in Duitsland ecologisch onder grote druk staan. De sector is er vorig jaar immers niet in geslaagd om zijn milieudoelstellingen te halen.
Hierdoor ervaart de Duitse regering een grotere druk om nieuwe maatregelen uit te vaardigen waarbij de uitstoot van broeikasgassen zou kunnen worden verminderd. In een aantal kringen wordt daarbij aangestuurd op de introductie van een snelheidsbeperking op de Duitse autostrades.
Die optie is in Duitsland echter bijzonder controversieel. Ook Volker Wissing, Duits minister van Verkeer, verklaarde nogmaals dat een dergelijke maatregel in geen geval wordt overwogen, ook al kampt het land met een dreigende energieschaarste.
Wissing wierp echter op dat de invoering van een snelheidsbeperking bij de bevolking een grote sociale verdeeldheid zou veroorzaken. “Dit is niet aangewezen in een periode waarin Duitsland vooral solidariteit nodig heeft”, beklemtoonde de minister daarbij.
(lb)