Japan registreert meer dodelijke verkeersongevallen met oudere chauffeurs

In Japan werden vorig jaar 379 verkeersongevallen met een fatale afloop geregistreerd waarbij een autobestuurder van minstens 75 jaar oud was betrokken. Dit betekende een stijging met 9,5 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het Japanse Nationale Politiebureau. Daarmee diende voor het tweede jaar op rij een toenemend aantal dodelijke verkeersongevallen met oudere chauffeurs worden gemeld.

Waarom is dit belangrijk?

De vergrijzing van de Japanse bevolking zet zich steeds verder door. Dat weerspiegelt zich ook in het autoverkeer, waardoor ook grotere aantallen oudere chauffeurs achter het stuur plaats nemen. Maar dit fenomeen weerspiegelt zich ook in de ongevallenstatistieken.

Vergissing: Uit het rapport van de Japanse politie blijkt dat 30,1 procent van de dodelijke ongevallen met oudere bestuurders het gevolg waren van vergissingen, waarbij onder meer bij het vertragen op het gaspedaal in plaats van op de rem werd getrapt.

  • Er werd nog aan toegevoegd dat bij 16,7 procent van de ongevallen de chauffeur de grootste verantwoordelijkheid droeg. Dat is het hoogste cijfer sinds de statistieken bijna veertig jaar geleden voor het eerst beschikbaar werden gesteld.
  • Vastgesteld werd verder dat bij 24,4 procent van de ongevallen de bestuurder met zijn wagen tegen een paal of bord botste, gevolgd door een aanrijding met een voetganger die de rijweg overstak (15,8 procent) en chauffeurs die met hun voertuig van de weg raakten (15,2 procent).
  • Vanwege de toename van het aantal dodelijke ongevallen waarbij oudere bestuurders zijn betrokken, worden bejaarde autobestuurders met een geschiedenis van bepaalde overtredingen en ongevallen bij het vernieuwen van hun rijbewijs verplicht een rijvaardigheidstest af te leggen.

Scooters: In totaal werden het voorbije jaar in Japan 300.839 ongevallen met motorfietsen en auto’s opgetekend.

  • Daarbij kwamen 2.610 mensen om het leven, terwijl 26.027 anderen ernstig gewond raakten. Beide cijfers betekenen een nieuw laagterecord.
    • Wel diende te worden vastgesteld dat meer voetgangers tijdens een toeristische of recreatieve uitstap bij een zwaar verkeersongeval betrokken raakten.
    • Dit fenomeen moet volgens de Japanse politie worden toegeschreven aan de versoepeling van de beperkingen die de verspreiding van het virus Covid-19 dienden te bestrijden.
  • De statistieken van de Japanse politie maken verder gewag van 41 ongevallen met elektrische scooters.
    • Dat betekende een stijging met 41 procent tegenover het jaar voordien. Er diende daarbij voor de eerste keer een overlijden te worden gemeld.
    • Scooters trekken in Japan een groeiend aantal gebruikers aan. Dat fenomeen kan vooral in de grootstedelijke gebieden worden opgemerkt. Gebruikers hebben vanaf juli dit jaar geen rijbewijs meer nodig om met een dergelijke scooter rond te rijden.
    • Ongevallen met chauffeurs die onder invloed van alcohol of drugs bleken, eisten het voorbije jaar in Japan 120 levens. Dat vertegenwoordigde een daling met 21 procent tegenover het jaar voordien.
    • Bij fietsers moesten 336 overlijdens worden gemeld. Daarbij diende te worden vastgesteld dat, ondanks de adviezen van de overheid, minder dan 10 procent van de slachtoffers een helm droeg.
    • Er kwamen vorig jaar ook negen kinderen uit het basisonderwijs bij verkeersongevallen om het leven, tegenover zestien slachtoffers het jaar voordien.
Meer
Lees meer...