Circus geeft zelfvertrouwen in Leuven

StampMedia-reporter Karolien Segers ging een week lang op zoek naar de ziel van circus. Onderweg ontmoette ze boeiende mensen. Zo hield ze o.m. halt bij de Leuvense circusschool: Cirkus in Beweging.

22 jaar nadat Rika Taeymans de eerste circusschool in Vlaanderen oprichtte, werkt ze er nog steeds met veel plezier. “Circus heeft een erg grote plaats in mijn leven. Na dertig jaar ben ik er nog steeds door bezeten.”

Sociaal circus

Rika probeert aan sociaal circus te doen in haar school. “Dat betekent dat we circus toegankelijk willen maken voor iedereen. Sommigen zien sociaal circus als circus met mensen uit een speciale doelgroep zoals gedetineerden, kansarmen en mensen met een beperking. Beide definities komen op hetzelfde neer. Het idee is dat circus mogelijk moet zijn voor iedereen.”

Om dit mogelijk te maken, doet Cirkus in Beweging aan inclusie. “Dit wil zeggen dat we al onze lessen proberen open te stellen voor iedereen. Als er financiële drempels zijn dan passen we daar direct een mouw aan.”

Daarnaast organiseert de circusschool enkele projecten. “Vaak doen we kortere projecten, maar er zijn er ook die al langer lopen. Zo werken we al vijftien jaar samen met Fabota, een speelplein voor kansarme kinderen. Daar geven we elke vrijdagavond les aan een groep kinderen.” Een ander project waar Rika zelf veel genoegen uit haalt, zijn de circuslessen die ze in de gevangenis geeft. “Ik geef nu zo’n anderhalf jaar jongleerles in de gevangenis, vaak aan iets oudere mannen, 50-plussers. Het duurt even voor ze er helemaal mee weg zijn, maar ze bloeien er echt van op. Het is een manier om even hun zorgen te vergeten.”

Niet eenvoudig

“Toegankelijkheid is een groot probleem”, vertelt Taeymans. “Als jongeren niet in de buurt wonen en er geen vervoer is, dan geraken ze hier niet. De ouders van heel wat allochtone kinderen hebben andere zorgen dan hun kind naar een activiteit brengen. We proberen daarom in bepaalde buurten ateliers op te starten, waardoor we die kloof wegwerken.”

Een ander probleem dat Taeymans aanhaalt, is de duurzaamheid. “Vaak starten we een project op dat dan tien lessen duurt, maar deze reeks herhalen of duurzaam maken is moeilijk. Het geld is er gewoon niet altijd voor.”

Zelfvertrouwen

In de circusles leren de kinderen en jongeren samenwerken. “Om alles tot een goed einde te brengen moet iedereen samenwerken. We doen alle nummers in groep, geen solo acts dus.” Daarnaast probeert Rika tijdens haar lessen iedereen aan te moedigen. “We doen aan positieve bekrachtiging. Als je tegen iemand zegt dat hij of zij ergens goed in is, dan gaat die persoon ook meer zelfvertrouwen krijgen.”

Rika zette het circus op de kaart in Leuven. Haar ambitie is dan ook om de school verder uit te bouwen. “De jongvolwassenen die hier vroeger als kind kwamen, hebben nog steeds mooie herinneringen aan de circusschool. Voor hen is circus een evidentie geworden. Momenteel delen we ons gebouw met de teken- en muziekschool, maar in de toekomst hopen we hier een echt circuscentrum te kunnen maken en ons lesaanbod te verbreden.”

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Karolien Segers