Geschreven met branded content van Flyeralerm en Frankwatching.
Hoewel veel marketing tegenwoordig online plaatsvindt, zijn doelgroepen nog steeds ook offline te bereiken. Bij sommige doelgroepen werkt dit zelfs beter. Een vorm van offline marketing die nog steeds relevant kan zijn, zijn flyers. Deze kun je inzetten ter promotie, ter informatie of om een actie bekend te maken. Maar om ervoor te zorgen dat ze hun doel dienen, moet je wel zorgen dat je ook echt een goede flyer maakt. Anders is het geld dat je besteedt aan flyers drukken misschien wel weggegooid. We bespreken een aantal punten waar een goede flyer aan moet voldoen.
Vergeet de call-to-action niet!
Doorgaans wil je dat jouw flyer een actie veroorzaakt bij de ontvanger. Bijvoorbeeld dat deze naar je zaak of evenement komt, gebruik maakt van een actie of nadere informatie opvraagt. Dan moet je de ontvanger ook wel die kant op duwen. Daarvoor is een kraakheldere doch korte en bondige oproep op je flyer nodig die aangeeft wat je de actie is die ondernomen moet worden. Dit noemen we de ‘call-to-action’. Als je deze vergeet, zal je flyer aanzienlijk minder resultaat opleveren. Vergeet dus nooit de call-to-action voordat je flyers gaat drukken.
Geen overvol ontwerp
Een flyer moet zijn boodschap duidelijk en snel communiceren. Daarom is het ook een relatief klein object. Dat betekent dat je het niet moet gebruiken om heel veel informatie op te zetten. Dat schrikt af om de flyer te lezen, maakt hem onaantrekkelijk en zorgt ervoor dat de cruciale informatie moeilijk terug te vinden is. Zeker met de wetenschap dat ontvangers vaak maar een seconde naar de flyer kijken voordat ze beslissen hem te houden of weg te gooien, is het belangrijk om niet voor een overvol ontwerp te kiezen, maar er lucht in te laten en enkel de belangrijkste informatie erop te zetten. Daar hoort dus ook die call-to-action bij!
Gebruik ook een pakkend beeld
Alleen tekst op je flyer maakt er in feite een pamflet van. Dat is doorgaans niet de uitstraling waar je naar op zoek bent. Je wilt juist ook een bepaald gevoel communiceren naar de ontvanger. Een goed gekozen beeld kan een positief gevoel opwekken door aan te spreken. Onthoud dat het gekozen beeld tevens de eerste indruk gaat zijn die mensen krijgen van de flyer, en dat het dus een cruciale keuze gaat zijn. Spreekt je beeld niet aan, dan is de kans groot dat men zonder te lezen je flyer in een prullenbak deponeert. En daar laat je geen flyers voor drukken.
Vergeet de afzender en contactgegevens niet!
Vergeet zeker niet duidelijk op je flyer te vermelden dat jij de afzender bent. Vergeet ook niet om de contactgegevens die de ontvanger nodig heeft om je te vinden of contact met je op te nemen erop te vermelden. Maak je de fout om iets wat zo basaal is te vergeten, en is de kans op het behalen van succes met je flyers aanzienlijk minder groot. Weinig mensen gaan namelijk de moeite nemen om zelf op zoek te gaan naar je.
Zet je flyer dus met aandacht en de juiste overwegingen in elkaar. Het is zonde om te investeren in flyers die weinig effect gaan hebben omdat je er niet voldoende zorg aan besteedt. Je gaat immers voor resultaat van je marketing!