De internationale luchtvaartsector roept op tot een gezamenlijke wereldwijde aanpak om het aantal verwondingen door turbulentie te verminderen. Recente incidenten hebben de noodzaak aangetoond van betere weersvoorspellingen en een nauwere samenwerking tussen landen. Experts waarschuwen dat klimaatverandering tot meer turbulentie-incidenten kan leiden.
Op de recente conferentie van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), die plaatsvond tot 6 september, werd turbulentie een belangrijk gespreksonderwerp. Incidenten zoals de vlucht van Singapore Airlines in mei, waarbij een passagier om het leven kwam en tientallen anderen gewond raakten, hebben de aandacht op dit probleem gevestigd. Hoewel turbulentie doorgaans niet dodelijk is, blijft het een van de voornaamste oorzaken van luchtvaartongevallen, zo blijkt uit cijfers van de Verenigde Naties.
Dringende oproep tot samenwerking
Verschillende landen, waaronder Japan, Korea en Singapore, pleiten voor meer samenwerking op internationaal niveau. Ze willen turbulentie opgenomen zien in het Global Aviation Safety Plan van de ICAO voor 2026. Dit plan stelt de prioriteiten van de sector vast, en volgend jaar zal de ICAO beslissen of turbulentie een speerpunt wordt.
Japan heeft daarnaast gepleit voor betere coördinatie bij het delen van realtime gegevens over weersomstandigheden en turbulentie tussen landen. Vooral in Azië zijn al vroege stappen gezet om turbulentie-informatie visueel toegankelijker te maken.
Veiligheidsmaatregelen in Azië
Verschillende luchtvaartmaatschappijen in Azië nemen nu al extra veiligheidsmaatregelen. Zo laat All Nippon Airways tijdens elke vlucht veiligheidsvideo’s zien om passagiers bewust te maken van het risico op turbulentie. Korean Air heeft in augustus aangekondigd te stoppen met het serveren van instant noedels op langeafstandsvluchten, om zo ongelukken tijdens turbulentie te voorkomen.
Turbulentie verantwoordelijk voor 40% van de ongevallen
Volgens het ICAO Annual Safety Report van 2024 was turbulentie vorig jaar verantwoordelijk voor ongeveer 40% van alle ongevallen met grote commerciële vliegtuigen. De toename van deze incidenten wordt deels toegeschreven aan de invloed van klimaatverandering, waardoor weerpatronen onvoorspelbaarder worden en de frequentie van turbulentie toeneemt.