Waar ging het fout met Proximus, Mobistar, Base en Telenet, toen gisteren bij de enorme ramp in Brussel niemand meer kon bellen? De overbelasting van het netwerk bij rampen is niet nieuw, bij Pukkelpop gebeurde het ook, maar net daarom waren er aanpassingen geweest. Nu wil minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) een onderzoek, mét ook spelers zoals Microsoft, Facebook, Twitter en Google.
Niet ideaal: net op het moet bellen met je ouders of geliefde om te laten weten dat alles okay is, werken de telecomnetwerken niet meer. Gisteren overkwam het quasi iedereen. Minister van Telecom Alexander De Croo moest zelfs een tweet sturen om iedereen op te roepen elkaar te contacteren via data-berichtjes: plots werden WhatsApp, Twitter en Facebook geen leukigheid, maar een noodzaak.
Dat wil De Croo toch echt wel vermijden in de toekomst. Dus vraagt hij aan Belgacom, Mobistar en Base (tegenwoordig eigendom van Telenet) om een grondige analyse te doen van hun netwerkproblemen. Bedoeling is dan aan tafel te gaan met die grote spelers, om “de nodige lessen te trekken en de procedures te verfijnen”, zo zegt de minister.
Gesprek met Facebook, Microsoft, Google en Twitter
En minstens even opvallend: hij gaat praten met grote social media spelers zoals Microsoft (Skype), Facebook (Whatsapp), Twitter en Google om te zien wat zij kunnen doen. “Samen met het Crisiscentrum willen we evalueren hoe we op een nog intensievere manier sociale media kunnen gebruiken in tijden van crisis.” Overigens werd er zodanig veel gebruik gemaakt van data, dat ook die netwerken begonnen vast te lopen. Daarover stuurde het Crisiscentrum ook een tweet. Om iedereen toegang te geven tot data-netwerken gooiden de grote operatoren zoals Telenet en Proximus hun wifi-hotspots open.
Vandaag bestaat er al een crisisplan voor telecommunicatie. Dat kwam er na de Pukkelpopramp in augustus 2011 en voorziet dat bij een grote ramp de mensen worden opgeroepen om te sms’en, te communiceren via mobiele data of gebruik te maken van vaste netwerken.
IMPORTANT: Brussels mobile networks are getting saturated. Please contact through data messages: Facebook, WhatsApp, Twitter. Avoid calls
— Alexander De Croo (@alexanderdecroo) March 22, 2016
Hou het internet vrij voor communicatie. Vermijd voorlopig #streaming van video en muziek. #brussels
— CrisisCenter Belgium (@CrisiscenterBE) March 22, 2016