Wat is het toch weer gezellig BMW bashen in de Media? Iedereen last van zijn ego zou je denken … Laten we eens echt goeie statistieken maken.
De aanzet voor het artikel zijn twee persberichten:
BMW rijders zijn brokkenmakers
Audi- en BMW-rijders zijn de grootste brokkenmakers van Nederland. Zij hebben het grootste aantal aanrijdingen. Daarnaast zijn Audi’s en BMW’s veel meer dan andere automerken het slachtoffer van vandalisme, diefstal en/of inbraak.
Dat blijkt uit het rapport Moving forward in mobility van schadespecialist CED. In de top 10 van automerken met de meeste aanrijdingen staat Audi in 2015 op pole position: op 100 auto’s van dit merk hadden er 14,1 te maken met schade. Audi wordt op de voet gevolgd door BMW en Mercedes-Benz met 13,6 respectievelijk 13,1 aanrijdingen op elke 100 auto’s. Het zijn dus de bestuurders van relatief dure merken auto’s die vaak schade hebben, althans vaker dan eigenaren van minder dure merken
Gelukkig hebben ze in Nederland al door dat niet het aantal ongevallen moeten geteld worden, maar het aantal ongevallen per 100 ingeschreven voertuigen lijkt een veel interessanter gegeven op te leveren. Welke auto’s hebben meer kans op een ongeval. Zo goed is duidelijk dat sommige merken ongeluksmagneten zijn. Marktleiders kun je niet bestempelen als ongeluksmagneten, dat is helemaal niet fair.
Het cliché klopt: BMW-rijders hebben zware voet
En hopla nog een sausje erboven op
Bestuurders van BMW’s zijn hardrijders. Een cliché zo hoog als een huis, maar wel eentje dat nu bevestigd wordt door cijfers van de politie. In de eerste zes maanden van 2015 werden bijna een miljoen pv’s voor overdreven snelheid uitgeschreven. BMW-rijders zijn goed voor 11 procent van dat totaal.
Gelukkig is de Standaard zo verstandig om eens door te rekenen …
De waarheid is eenvoudiger: je moet het aantal overtredingen delen door het aantal ingeschreven voertuigen. En dan komt de statistiek al iets genuanceerder naar boven… Een Landrover rijder vangt zowat elk jaar één boete. Een BMW rijder 67% kans op een boete. Ietsje rustiger komt de Volvo/Audi rijder met 60% kans op een snelheidsovertreding…
De Top 6 van de Duitse autobahn-geprufte renstal onttroond door de Engelse Land Rover, die op machtige manier alle Belgische met putten bezaaid wegdek (dankzij de eeuwige bezuinigingen) weet weg te filteren. Tenzij natuurlijk, kilometervreters en leasewagens rijden toch duidelijk meer kilometers. Hoe kun je de stempel verdienen van een zware voet te hebben als je 10x meer kilometers rijdt dan een electrische Nissan Leaf of Twizzy ?
En hardrijders zijn dan brokkenrijders ?
Je moet echt geen genie te zijn om dat verband te zien, onbelezen mensen die niet nadenken zien zo met de natte vinger het verband. Je ziet tweemaal de Duitse merken de top5 bevolken… En ja onze ambtelijke dictatuur haspelt weer zijn cliché’s af… Je kunt toch niet verwachten dat ambtenaren statistieken op punt zetten die steek houden ? Een georchestreerde marketing campagne moet dan de Duitse salariswagens demoniseren…
‘Te hoge of onaangepaste snelheid verhoogt de kans op en de ernst van een ongeval’, zegt Koen Peeters van het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken. ‘Algemeen wordt aangenomen dat 30 procent van de dodelijke ongevallen toe te schrijven zijn aan overdreven snelheid. Als we dit extrapoleren naar de Vlaamse ongevallencijfers, komt dat neer op 117 van de 390 verkeersdoden op de Vlaamse wegen in 2015.’
En wat als BMW rijders nu gemiddeld 5000 km meer rijden dan Toyota rijders ?
Val nu van uw stoel mijne heren. de TOP 3 draait gewoon om…Niet de Land Rover rijder maar weldegelijk de Porsche rijder heeft 3,5 flitsovertredingen gemiddeld per 100.000km… De BMW rijder blijft nog altijd sterk 3,3 overtredingen boeken en verslaat nu nipt de Land Rovers. De steriele Volvo rijder, lijkt dan toch geen koele kikker. De TOP 5 automerken heeft 2 x meer snelheids overtredingen dan de Toyota rijder. We hebben door de kilometer correctie de toestand duidelijk gecorrigeerd. De vorige tabel toonde een 3x grotere overtredingsprestatie van de snelheidsridders.
Dus ja BMW en Porsche chauffeurs rijden 2x meer overtreding dan de Volkswagen chauffeur. Dit zijn cijfers die kloppen.
En zijn die hardrijders nu brokkenrijders ?
Wel als we de cijfers in een tweede dimensie samenleggen kunnen we om te beginnen geen regressie doen met een deftige correlatie…Wat betekent dat in het Nederlands ? In statistieken uitgedrukt er is geen sterk verband tussen verkeersovertredingen en ongevallen risico…De grafiek gaat omhoog, dat wel, maar hij toont twee anomalieën. De eerste anomalie, is dat de correlatie gewoon 0 is, dat wil zeggen er is in feite geen verband …
En de tweede anomalie is dat BMW, Mercedes en Volvo probleemloos overtredingen op hun palmares zetten met minder ongevallen als zowat de helft van de automarkt. Het derde probleem hebben we al eerder aangekaart, sommige automerken worden gewoon gebruikt door veelrijders, en dat is niet zichtbaar in deze statistiek.
Ambtenaren zijn uiteraard gepikeerd op het salarisconcept van wat een miezerige compensatie kan zijn voor het gehalveerde pensioen die de privé toebedeeld krijgt, maar toch is elke marketing goed om zelfs openbare middelen aan te wenden tot deze foutieve gedachtensprong. Het concept dat BMW rijders salariswagen rijders zijn, en derhalve de begroting ontwrichten mag altijd een deukje krijgen. Het sausje die je nodig hebt is halve statistieken maken, en verbanden leggen die er niet zijn…
Je gaat doodleuk op de massa gegevens aantonen dat hardrijders doodrijders zijn, en dreunt die formule tot vervelens toe af. Je laat grote affiches drukken en zet uw ongefundeerde mening op elke hoek van de straat. Je laat uw vriendjes van de pers uw rapportjes lezen, en het copy paste verhaal duikt zowaar in elke krant op.
Ziehier het echte grafiekje, gecorrigeerd met gereden kilometers. Je ziet dat de kilometervreters naar links opschuiven, zowaar zakt hun ongevallen performantie nog meer. De Duitse autobahn geprufte snelheidsmonsters, hebben ondanks hun hogere boetedruk, een significante lagere schade per gereden kilometers.
De Volvo is jarenlang gekend als het veiligheidsmonster, en ja hij wordt met vlag en wimpel geklopt door Mercedes. Er bestaat dus veiliger, tenzij je een lat wilt leggen op de lijn boetes-ongevallen en je begint te verklaren dat de Volvo’s alsnog wel harder rijden dan de Mercedessen.
Deze vier wagens Mercerdes/Volvo/BMW/Audi blijken een pak veiliger te zijn dan alles wat rechts staat op deze grafiek of zeg maar het complete speelveld van de Belgische automarkt: ze rijden harder en hebben toch minder ongevallen. Hoe komt dat vraag je u af ? Wel de statistieken in Belgie zijn zodanig ambtelijk geïndoctrineerd dat de waarheid al jarenlang naar achteren geduwd wordt.
Wel er is een negatief verband tussen ongevallen en snelheid …
IK hoor de ambtenaren al hapselen: statistieken zijn gemaakt om aan te tonen wat je wilt… Welnee mijne heren, deze statistiek toont een negatief verband… en dat is ook logisch.
Het tweede koor ambtenaren zal dan zeggen, ja maar de correlatie is slecht dus dat is geen significant verband;. Inderdaad, maar je gaat moeten kiezen hé… Ofwel is er een verband tussen snelheid en ongevallen ofwel is er geen verband de correlatie snelheid ongevallen was beduidend slechter remember. Maar het ene moment de statistieken gebruiken om uw grote gelijk te bewijzen en het andere moment dan niet dat werkt niet. Nu voor mij is het eenvoudig, er is geen verband tussen snelheidsovertredingen en ongevallen risico… tout simple we moeten zoeken naar andere parameters.
Heb je trouwens eens gekeken naar de grafiek hierboven… Als je die grafiek ziet, zou je natuurlijk de rode droom doorprikken. vervang dus het woordje BMW in uw artikels door kleine auto’s;.. Kleine auto’s zijn brokken makers… Kleine auto’s hebben een hogere mortaliteit per ongeval… Dit is de realiteit.
De embarrassing truth is dan iets anders ?
Juist inderdaad: grotere wagens zijn veiliger. De groene poolkapsmelttheorie-apostels gedragen zich racistisch tegen SUV’s gesteund door een rood sausje jaloezie-beleid. Nu lijkt hun kamerbrede advertenties ineens niet te kloppen… Dat is natuurlijk te hoog gegrepen voor rode/groene IQ cellen ? Inderdaad de grotere Duitse renstal die het bovenklasse segment aanvoert, heeft inderdaad betere kreukelzone’s en betere veiligheidsgadgets.
Het aantal doden en zwaargewonden per 1000 ongevallen, lijkt een zeer verhelderende statistiek. Hier zie je dat kleine wagens gewoon meer dodelijke ongevallen hebben. Grotere wagens zijn veiliger. Dus mogen we eindelijk eens hopen dat een of ander journalistiek licht dit onderwerp vanuit deze invalshoek durft benaderen ? Met dank aan de Duitse Grondigheid