Tupperware maakt comeback in Europa met ook Belgische lancering

Tupperware, jarenlang hét merk voor plastic voedseldozen, probeert opnieuw vaste voet te krijgen in Europa. Na het faillissement in de Verenigde Staten vorig jaar, waagt een Franse ondernemer nu een doorstart in vijf landen, waaronder België.

De herlancering bouwt voort op Tupperwares klassieke model: een netwerk van onafhankelijke verkoopvertegenwoordigers. Zo’n 20.000 mensen zullen opnieuw producten aan de man brengen, met als ambitie om nog dit jaar 100 miljoen euro omzet te halen.

Om dat mogelijk te maken, kreeg het bedrijf een stevige herstructurering. De logistiek en distributie werden gemoderniseerd, en het productaanbod is uitgebreid. Naast de bekende plastic dozen zijn er nu ook opties in roestvrij staal, glas en gerecycled plastic.

Cédric Meston

De heropleving is het werk van de 31-jarige Franse ondernemer Cédric Meston. Hij nam Tupperware Frankrijk in maart over met enkele zakenpartners. Meston staat ook bekend als medeoprichter van HappyVore, dat plantaardige vleesvervangers maakt. Zijn doel is om Tupperware een tweede leven te geven in Europa.

Van Tupperware-party’s naar online verkoop

Het merk ontstond in 1946 en werd groot dankzij de beroemde “Tupperware-party’s”. Via huisverkopers werden miljoenen huishoudens bereikt. Maar Tupperware miste de trein van e-commerce: pas in 2022 startte de online verkoop via onder meer Amazon, en ook fysieke winkels werden voorzichtig verkend.

Die late omschakeling, gecombineerd met dalende populariteit, leidde uiteindelijk tot het faillissement in de VS.

Meer
Lees meer...