Maximumsnelheid snelwegen optrekken naar 130 blijkt toch niet zo’n goed idee

Sneller rijden op de snelwegen leidt wel degelijk tot meer dodelijke ongevallen. Dat blijkt nu ze in Nederland op 61% van de snelwegen 130 in plaats van 120 mogen rijden.

Op wegen waar 130 km/u mag worden gereden lopen ongelukken vaker fataal af dan op wegen waar je minder hard mag. Dat blijkt uit een analyse van politiecijfers door de Volkskrant.

In 2012 beweerde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid al dat als de snelheid hoger is, er ernstiger letsel is bij een botsing. De klap komt dan harder aan, als een auto bijvoorbeeld tegen een paaltje rijdt. Uit de cijfers blijkt dat de veronderstelling ook in de praktijk klopt.

Meer doden

Op snelwegen waar 130 mag worden gereden vielen er doden bij 10,4 procent van de ongelukken met letsel. Bij 120-km-wegen was dit bij 7,5 procent van de accidenten en bij 100 km/u slechts 1,7 procent.

Volgens de Volkskrant blijkt uit de cijfers dat het in 2013 en 2014 niet veel anders was. Op dit moment mag er op 61 procent van de snelwegen 130 km worden gereden. In Nederland werd in 2011 begonnen met het omzetten van 120 naar 130 op de snelwegen. De bedoeling is dat het op 77% van snelwegen 130 zal mogen worden gereden.