We hebben écht een probleem met files in dit land. We zijn internationaal kampioen van tijd verdoen in opstoppingen, maar het probleem wordt alleen erger. Want nog nooit waren er zo veel “structurele files”, zoals dat heet: 709 uur in de eerste helft jaar van 2016. Er is zelfs één stuk Brusselse Ring waar het bijna heel de dag file is.
Highway from hell, zo mag je het gerust noemen. De plek waar je weet dat je tijd gaat verliezen ligt in Zellik en loopt richting Jette. Om precies te zijn, vlak na het knooppunt met de E40 en de Brusselse Ring, waar die Ring omhoog loopt in de richting van Jette en uiteindelijk de richting het knooppunt met de A12.
Daar zit de boel 16 uur per dag gewoon dicht. De kans dat je er dus niet in de file zal staan zal zich eerder beperken tot de onmogelijke uren van de nacht en de luwste momenten ergens in de namiddag.
Het is dus echt een structureel probleem dat meer dan ooit aanwezig is. Dat blijkt uit de cijfers van Touring Mobilis, die persbureau Belga vanmorgen brengt. Touring Mobilis houdt een teller bij van die files en die ging diep in het rood: 709 uur structurele files de eerste zes maanden van het jaar, of liefst bijna één volle maand. In 2015 was dat nog 607 uur, vier jaar geleden nog maar 394 uur.
Het probleem is volgens Touring redelijk simpel: er is veel meer verkeer gekomen de afgelopen jaren, want veel meer wagens en meer verplaatsingen. Maar de wegen, die liggen er nog altijd bij zoals 40 jaar geleden. Er is niet meer geïnvesteerd in meer.
Er zijn bovendien ook geen ‘slimme’ systemen om files in ons land aan te pakken, los van meer asfalt: lokaal en doorgaand verkeer worden niet gescheiden, er is ook geen ‘ontrading’ of ‘beloning’ ingebouwd voor diegenen die in de file staan. Rekeningrijden zou dat kunnen oplossen. En ook gewoon digitaal verkeersmanagement, waarbij borden op de weg veel meer gaan ‘sturen’ waar er veel en weinig verkeer is.
“De spitsperiodes beginnen wat vroeger en eindigen steeds later. En tijdens de daluren wordt de kans dat je bijvoorbeeld op de Brusselse Grote Ring in de file belandt elk jaar groter”, zo legt Hajo Beeckman van de verkeersredactie van de VRT uit. “De zwaarste ochtend- en avondspitsen beleefden we tijdens de eerste helft van dit jaar in mei en juni.” Volgens Beeckman is de dader de kletsnatte lente en de bijhorende regenfiles. Dat plus treinstakingen en grenscontroles door de Fransen braken het record.