De creatieve en journalistieke sector schreeuwt om digital skills. En daar speelt de Arteveldehogeschool en REC op in, want vanaf dit academiejaar organiseren ze samen voor het eerst een postgraduaat Digital Content & Journalism voor digitale journalisten en contentmakers. En dat voor alle afgestudeerden of freelancers die zich willen specialiseren in de nieuwste digitale media en journalistieke tools. En of die skills handig zijn!
Wie vandaag media zegt, denkt al lang niet meer alleen aan de papieren krant. Een goeie pen of een minimale basiskennis montage is in de huidige media- of communicatiewereld onvoldoende. En dat geldt ook bij ons op newsmonkey, waar de journalisten van alle markten thuis moeten zijn.
Vandaag wordt er ook verwacht dat je alle evoluties op het vlak van sociale media volgt, grafische nieuwigheden kan toepassen en liefst nog op de hoogte bent van code en webdesign. Maar de hedendaagse opleidingen Journalistiek en Communicatiemanagement, en ook universitaire opleidingen zoals Communicatiewetenschappen of Taal-en letterkunde zijn hierop nog niet optimaal voorbereid. Ook wie al een tijd bezig is op een redactie of communicatiebureau kan een update gebruiken.
De (media)consument van vandaag en de toekomst is dan ook digitaal. Jongere generaties bereik je bijvoorbeeld meer en meer door op sociale media te focussen. En da’s een belangrijke switch voor zowel de communicatiewereld als de journalistiek. Beide sectoren zoeken sterk naar schaarse professionele digitale profielen. En veel (media)bedrijven zijn bereid daar fors op in te zetten. Daarom starten Arteveldhogeschool en REC vanaf oktober met het postgraduaat Digital Content & Journalism, dat zes maanden loopt.
Nieuw postgraduaat – Specialiseren in de nieuwste digitale media & journalistieke tools https://t.co/r4eVZoPb0x pic.twitter.com/x6fxay1FNI
— Arteveldehogeschool (@ArteveldehsGent) 6 juli 2016
Voorbeelden uit het buitenland
In het buitenland zijn er al experimenten rond nieuwe vormen van digitale content. Zoals het Snapchat-account van CNN en de 360°-videoreportages van het Duitse Die Welt. Ook in eigen land werken bedrijven en organisaties in hun communicatie steeds meer met interactieve content en andere sociale media. Pukkelpop was bijvoorbeeld volledig te volgen via Snapchat en andere sociale media. En Laundry Day streamt in aanloop naar het dancefestival dj-sets vanop geheime locaties op Facebook.
Het postgraduaat heeft heel wat bekende sprekers die de studenten veel kunnen bijleren. Zo komt Sjoerd Raaijmakers, van het online mediabedrijf VICE, uitleggen hoe zij erin slagen om dagelijks honderdduizenden lezers te bereiken in meer dan dertig landen. Maggie Beidelman, senior video producer bij het online nieuwsmerk AJ+ van Al Jazeera, komt de studenten leren hoe ze nieuws in sterke online video’s kunnen brengen. Naast deze internationale docenten komen ook sprekers uit eigen land hun ervaring delen. Zoals chef Storytelling van VRT Nieuws Tim Verheyden of Arnout Bracke, die de Digitale Nieuwsprojecten van De Morgen in goede banen leidt.
Zin in de gastlessen die ik zal geven in het gloednieuwe postgraduaat Digital Content & Journalism @ArteveldehsGent https://t.co/A3f6gxsBgH
— Jago Kosolosky (@Jago_Kosolosky) 29 augustus 2016