De Business van het goede doel

Het is weer die tijd van het jaar. De tijd dat er misbruik gemaakt wordt van uw 13e maand om giften los te weken voor het goede doel. Met 5 euro koop je voor jezelf een schoon geweten en een prulletje. Waar vindt je nog zo’n waarde voor je geld? Na de aftrek van werkingskosten en de kosten voor fondsenwerving komt er ook echt 3 euro terecht bij iemand die het nodig heeft.

Maar wie is er echt gebaat bij een gift voor het goede doel? En Hoe marginaal is de hoeveelheid geld die er wordt opgehaald in tijden dat Ronaldo een veelvoud van het nieuwe record van “rode neuzendag” verduisterd heeft via de Maagdeneilanden en Marc Coucke misschien nog meer geld moet betalen t.o.v. Perrigo.

De Steun komt van uit alle mogelijke hoeken voor verschillende acties. Topvoetballers zetten een rode neus op en wereldsterren geven een gratis optreden. Ze worden vervolgens dubbel en dik terug betaald in PR waarde. Hoedje af voor de meer dan 4 miljoen euro die “rode neuzen dag” heeft opgehaald en vermoedelijk zal “de warmste week” op een bedrag van dezelfde grootorde mogen rekenen. Misschien ligt het aan mij maar het voelt een beetje vreemd als iemand met een jaarinkomen van verschillende miljoenen mij vraagt om 5 euro te storten. Het zijn wel allemaal sympathieke jongens en meisjes die ambassadeurs.

“Het goede doel” heeft een marktwaarde die niet te onderschatten is. Radiozenders trekken tijdelijk extra luisteraars en vangen zo extra reclame inkomsten (het zal weliswaar geen miljoen zijn maar toch). De verkoop van een bedrijf stijgt door openlijk een NGO te steunen. Het woordje “openlijk” is hier uiteraard cruciaal.

Verbind je naam aan het goede doel als ambassadeur en opeens wordt een gewone BV een sympathieke BV. Een sympathieke BV kan vervolgens meer geld halen uit sponsorcontracten. Ze springen dan ook gretig op de kar en ik zou net hetzelfde doen in hun plaats.

Ook politici worden plots zingend en dansend gespot op televisie zodra ze hun smoeltje aan het goede doel kunnen verbinden. Mis ik hier trouwens niet één extreem rechtse partij? Zolang het geld niet naar Wallonië of vluchtelingen gaat had Tom Van Grieken zeker geen nee gezegd.

Het goede doel is een industrie geworden die voor veel werkgelegenheid zorgt. In de kapitalistisch realiteit moeten ook de VZW’s en NGO’s zich aanpassen om te kunnen overleven. Bedrijven springen op de kar van het goede gevoel dat verkocht wordt en verhogen de marktwaarde van hun merk.

Nee ik wil u niet ontmoedigen om giften te doen. Hupsakee het rekening nummer van Unicef BE31 0000-0000-5555. Een fantastische organisatie die veel mooie dingen doet en 100% transparant is over waar zijn geld vandaan komt en waar het naartoe gaat. Laat ons vooral realistisch zijn. We moeten beseffen dat het onmogelijk is om veel giften te vergaren zonder geld uit te geven aan marketing. Als bijvoorbeeld WWF geen commerciële knuffeldiertjes zou verkopen zou het veel moeilijker zijn om mensen te overtuigen. -Ik ga er van uit dat deze beestjes niet gefabriceerd zijn door kind arbeiders.- Die 2 euro van uw 5 euro die naar werkingskosten gaat kan je trouwens terugkrijgen via de belastingen,…, maar dan moet je wel eerst 40 euro storten. Ik snap de logica ook niet.

Wie toch liever zo weinig mogelijk van zijn gift ziet verdwijnen in de zak van een CEO van een internationale NGO kan er voor kiezen te doneren aan een vzw die compleet onbekend is doordat ze geen geld uitgeven aan marketing. Één uit deze lijst bijvoorbeeld.

Wil je echt echt echt zeker zijn dat je geld goed terecht komt dan moet je zelf de handen uit de mouwen steken en aan vrijwilligerswerk doen. Veel mensen zijn dan meestal een stuk minder enthousiast maar weet dat dit mooi op een CV staat. Ook daar heeft het goede doel een marktwaarde.

Ziezo, mijn geweten is weer opgeschoond nu ik gratis reclame heb gemaakt voor enkele goede doelen zoals artsen zonder grenzen (AZG) BE73 0000 0000 6060. Ik heb mij er weer goedkoop van af gemaakt.