Voor de leerlingen zitten de examens er (bijna) op, maar dat wil zeggen dat het werk voor de leerkrachten pas begint. Want ja: voor ze aan hun vakantie kunnen beginnen, moeten ze natuurlijk nog een stapel examens verbeteren. Ben jij een leerkracht in verbetermodus? Dan zal je de onderstaande 23 dingen wellicht wel herkennen:
1. Als je de stapel examens ziet liggen, dan krijg je het een beetje warm
Want je weet dat je uuuren gaat zitten verbeteren.
2. En dan vraag je je af waarom je je examen zo LANG gemaakt hebt 😉
Toen je het examen opstelde, leek dat zo erg niet.
3. Maar je weet dat het moet, dus neem je wat koffie en leg je een paar rode stylo’s klaar
Een stuk of vier, voor de zekerheid. Maar alles hangt natuurlijk af van hoe goed de leerlingen het gedaan hebben.
4. Bij sommige examens stel je je al snel de vraag of de leerlingen wel naar de les gekomen zijn …
Hoewel je ze natuurlijk zien zitten hebt.
5. … of begin je te twijfelen of je de leerstof wel goed uitgelegd hebt
Wat als niemand het begrepen heeft?
6. Maar dan krijg je sowieso een paar supergoeie examens in handen
En dan ben je echt wel trots!
7. Ook herkenbaar: er zijn altijd leerlingen die zelfs geen moeite doen om een bepaalde vraag te beantwoorden …
En dus gewoon niks invullen.
8. … of leerlingen die een grapje proberen te maken omdat ze het juiste antwoord niet weten
Maar hoe grappig het ook is, je kan er geen punten voor geven :-).
9. En ja: er zijn ook altijd antwoorden die je doen twijfelen … is dit nu juist of fout?
Je hebt wel een voorbeeldantwoord, maar er zijn altijd leerlingen die erin slagen om een alternatief antwoord te geven dat óók juist is.
10. Of antwoorden die niet helemaal volledig zijn, maar wel IETS van punten verdienen
En dan begin je met halve puntjes te werken … wat het natuurlijk wel ingewikkelder maakt ;-).
11. En je kent ongetwijfeld ook de examens die vol met doorstreepte antwoorden en Tipp-Ex staan 😉
En dan zie je af en toe het juiste antwoord doorstreept staan :-(.
12. Ook herkenbaar: na een tijdje verbeteren besef je vaak dat je tegen jezelf zit te praten …
En commentaar geeft op de antwoorden.
13. … of dat je zelfs in gedachten tegen de leerling in kwestie zit te praten
“Ik had het je nochtans nog eens opnieuw uitgelegd!”
14. Maar je weet ook: sommige antwoorden doen je echt lachen …
Sowieso!
15. … en ’t is NOG leuker om je examens te verbeteren in ’t gezelschap van een collega
Want dan kan je elkaar laten meegenieten van de grappige antwoorden.
16. Je moet zelfs toegeven: op een gegeven moment vind je het zelfs echt plezant om te verbeteren
Als je goed geïnstalleerd bent, alles vlotjes gaat en je het ene examen na het andere verbetert.
17. Ook herkenbaar: tijdens de examenperiode praat je met je collega’s vooral over punten en klasgemiddeldes
Of het aantal buizen …
18. En misschien hebben jullie in de leraarskamer wel een verzameling met de grappigste antwoorden 😉
Altijd leuk om die uit te wisselen :-).
19. Maar je weet ook: na een tijdje is het genoeg geweest en begin je te tellen hoeveel examens je nog moet verbeteren
Aftellen maar!
20. En je bent ontzettend blij als je eindelijk kan beginnen met het berekenen en het ingeven van de punten …
Want dan is het einde echt in zicht.
21. … zelfs al herbegin je meestal een paar keer met die berekeningen, want je wil natuurlijk geen fouten maken
Je rekenmachine is op dat moment echt je beste vriend ;-).
22. Plus: je hebt sowieso zin in een vreugdedansje als je eindelijk klaar bent
Finally!
23. Maar het allerbeste aan verbeteren is natuurlijk dat er daarna sowieso een vakantie volgt 😉
Na de deliberaties en de oudercontacten, uiteraard. Maar toch: VAKANTIE!