Bijna een even grote rite de passage als je middelbare schooldiploma halen: je rijbewijs in je portefeuille kunnen steken. Maar binnenkort veranderen de regels: er ligt namelijk een voorstel op tafel om de rijexamens te vernieuwen, en aangezien dat zeer waarschijnlijk goedgekeurd wordt, heeft GOCA, de koepel van examencentra, alvast een samenvatting gemaakt van het nieuwe systeem. Dat bespaart je weer een discussie over parallel parkeren en achteruit rijden.
De meesten onder ons weten ongeveer wat ze moeten verwachten van hun theoretisch en praktijkexamen, maar is dat niet vooral wishful thinking? Volgens de Vlaamse Jeugdraad is een rijexamen afleggen tegenwoordig als een normaal examen afleggen, maar dan met als leidraad de inhoudstafel in plaats van de cursus zelf. Er is dus niet genoeg informatie, en dat verbetert er niet op nu de regels veranderen. Het voorstel om op 1 juni 2017 de regels aan te passen, is namelijk rond en wordt zeer waarschijnlijk ook goedgekeurd zoals het nu op tafel ligt.
Vandaar dat koepelorganisatie GOCA nu een samenvatting heeft verspreid over de nieuwe manier van examens afnemen. Het is niet zo dat er dramatische veranderingen op til zijn, maar er komen bij het praktijkexamen wel twee nieuwe componenten. Goed om weten dus. Het kan waarschijnlijk ook geen kwaad dat ze ook even nog een op een rijtje zetten welke fouten je nu wel en niet mag maken op je theoretisch examen.
Theorie
Over dat theoretisch examen: laten we nu al even meteen je discussie tijdens familiefeesten kortwieken: je krijgt vijftig multiple choice-vragen en je moet 41 op 50 halen. Voor een grote fout worden er vijf punten afgetrokken, voor een kleine fout één. Je mag dus negen kleine fouten of één grote en vier kleintjes maken.
Een grote fout is hetzelfde als altijd: dan gaat het om een serieuze overtreding zoals door het rood rijden, een snelheidsovertreding of over een witte lijn rijden. Al is de kans dat je dat tijdens een theoretisch rij-examen doet, aan de kleine kant.
De praktijk
Het praktijkexamen, daar kunnen we niet omheen, wordt eigenlijk substantieel moeilijker. De gevreesde manoeuvres worden namelijk uitgebreid. Vroeger moest je er twee kunnen: achteruit rijden in een rechte lijn en achter een wagen parkeren. Je zal er vanaf 1 juni, de startdatum voor het nieuwe systeem, nog steeds twee moeten kunnen uitvoeren, alleen komen die nu uit een poule van zes.
Pardon? Zes manoeuvres? Bestààn er zes? Jawel: keren in een smalle straat, in een rechte lijn achteruit rijden, links of rechts parkeren tussen twee voertuigen, rechtdoor in een parkeerplaats rijden die zich loodrecht ten opzichte van de wagen bevindt en het laatste ook achterwaarts.
Risicoperceptietest
Nieuw vanaf dit jaar is ook dat je zelfstandig moet kunnen rijden. Dat wil zeggen dat de instructeur je een bestemming zal opgeven. Je moet die dan zien te bereiken aan de hand van een GPS of gewoon via de verkeersborden. Voor veel mensen een absolute nachtmerrie, zeker als er een examinator staat op te kijken, maar wel een realistische verkeerssituatie.
Daarnaast moeten nieuwe bestuurders een GOCA-risicoperceptietest uitvoeren. Je zit daarbij in een simulatie, en op het einde krijg je een aantal vragen over welke potentiële gevaren zich afspeelden tijdens de rit. Je moet daarbij geen verkeersregels kunnen volgen maar gewoon de fietsers, voetgangers en andere ‘gevaren’ herkennen.