Vanaf maandag verdwijnt de frisdrank Sprite, tenminste de “gewone” versie met suiker, in Nederland uit de winkelrekken. Maker Coca-Cola ziet het als een test: als die slaagt, is Sprite, tenminste zoals we die kennen, gedoemd overal te verdwijnen.
Sprite werd in 1961 in de Verenigde Staten voor het eerst door Coca-Cola op de markt gebracht als antwoord op 7Up. Enkele jaren geleden werd het recept van Sprite al vernieuwd. Toen werd suiker deels vervangen door de natuurlijke zoetstof stevia. De huidige Sprite bevat daardoor zo’n 30 procent minder suiker dan vroeger.
Vanaf volgende week verdwijnt ook die in Nederland en is alleen nog de suikervrije variant te koop. Maandag worden alle blikjes en flessen Sprite uit de schappen gehaald.
Nederland is het eerste land waar producent Coca-Cola deze stap zet, omdat Nederland “een van de meest gezondheidsbewuste landen ter wereld is”. Als de ontwikkeling daar een succes is, volgen meer landen, kondigt Coca-Cola aan.
Suikervrije Sprite bestaat al onder de naam Sprite Zero. Die drank wordt dus de nieuwe standaard en heet voortaan gewoon Sprite in Nederland.
Research
De ingreep heeft volgens Coca-Cola niet te maken met teruglopende verkoop van het klassieke Sprite. De beslissing om een suikerhoudende variant geheel te schrappen, zoals Coca-Cola nu met Sprite doet, is uitzonderlijk. Frisdrankfabrikanten kiezen er doorgaans voor om alternatieven met minder suiker aan te bieden.
Maar uit research blijkt dat consumenten de suikervrije Sprite net zo lekker vinden als de klassieke variant met suiker.
Coca-Cola streeft ernaar in 2020 het aantal calorieën per 100 milliliter verkocht product met 15% te verlagen ten opzichte van 2012. PepsiCo kondigde eveneens een flinke suikerreductie aan.