Dat Facebook van plan is om Snapchat kapot te maken, is geen geheim, maar of het hen ook gaat lukken, is veel moeilijker te voorspellen. Nieuwe cijfers van Instagram, waarvan Facebook eigenaar is, tonen alvast aan dat Snapchat moet beginnen oppassen. Instagram Stories alleen hebben namelijk al meer dagelijkse gebruikers dan heel Snapchat.
De strijd tussen Snapchat en Facebook is niet nieuw. Alles begon toen Marc Zuckerberg, grote baas van Facebook, er in 2013 maar niet in slaagde om een succesvolle kopie van Snapchat te maken. Hij besloot de app dan maar te kopen en bood 3 miljard dollar. De toen 24-jarige Evan Spiegel, CEO van Snapchat, wees het bod verrassend af en sindsdien lijkt Zuckerberg vastbesloten om Snapchat kapot te maken.
De laatste tijd doet hij dat vooral door bij al zijn applicaties Stories toe te voegen, iets wat oorspronkelijk alleen bestond bij Snapchat. Die manier lijkt te werken, want vandaag raakte bekend dat Instagram 200 miljoen dagelijkse gebruikers heeft voor zijn Stories.
Hoe lang nog?
Dat aantal is niet gigantisch veel in vergelijking met de 600 miljoen gebruikers van Instagram zelf, maar wel meer dan de concurrent. Snapchat maakte bij hun beursgang in februari namelijk bekend dat 158 miljoen mensen dagelijks hun applicatie gebruiken.
Het lijkt dus maar de vraag hoe lang Evan Spiegel zijn Snapchat nog boven water kan houden tegen het gebeuk van het veel grotere Facebook, Instagram en WhatsApp, allemaal eigendom van Zuckerberg. En of hij ooit met spijt zal terugdenken aan de dag dat hij 3 miljard dollar afwees.