Gisteren viel het doek over Mijn Pop-uprestaurant voor dit jaar. De prijzen zijn verdeeld en de ringen uitgedeeld. Nu rest er enkel nog de vraag: wat nu? Wat houden de kandidaten naast hun prijzengeld eigenlijk over aan hun deelname? Mogen ze de winst die ze hebben geboekt tijdens het programma gewoon houden? En wat met de pop-ups zelf, kunnen we die binnen een paar maanden opnieuw geopend zien of zijn deze eigendom van VTM?
Met Birger en Karel kreeg Mijn Pop-uprestaurant 2017 een verdiende winnaar. Voor hun winst werden ze beloond met 50.000 euro. Dat was maar de helft van de prijzenpot die de winnaar vorig jaar kreeg, maar er werden dan ook tijdens het programma sterren, en bijbehorende prijzen, uitgereikt. Daardoor gaan ook ‘verliezers’ Mitchell en Daniela met meer dan 11.000 euro naar huis. Geen onaardige bedragen. Maar met een goeddraaiende pop-up valt ook een pak geld te verdienen. Wat gebeurt er met de winst (of het verlies) die zij gedurende het programma hebben geboekt?Geranten
“De winst is niet voor de koppels zelf”, zegt woordvoerster Debby Wilmsen. Mijn Pop-uprestaurant werkt eigenlijk anders dan de meeste mensen denken, zo blijkt. “De koppels zijn medewerkers van Belgocatering, een overkoepelend bedrijf dat zorgt voor de kassa’s, de inrichting, het personeel, …”, legt Wilmsen uit. De pop-up zelf is dus niet van de koppels maar is eigendom van Belgocatering. Zo moeten de kandidaten ook zelf geen investeringen doen in ‘hun’ pop-up. “Ze werken als geranten. Ze krijgen dus ook een loon uitbetaald”, aldus Wilmsen.
De eventuele winsten van hun pop-up zijn dan ook voor Belgocatering.”Dat werkt net hetzelfde als bij de andere pop-ups waar het bedrijf mee samenwerkt”, zegt Wilmsen. Oogst Belgocatering dan alle vruchten van het zware werk van de kandidaten zonder zelf enig risico te lopen? Nee, zo blijkt, want als een pop-up verlies draait, dan komt dat ook bij Belgocatering te liggen. “Als een pop-up geen winst maakt, dan wordt er samengezeten en bekeken wat er kan verbeterd worden. Moet er meer personeel ingeschakeld worden, andere openingsuren, moeten de producten misschien eens herbekeken worden, …”, legt Wilmsen uit. Dat is dan meteen ook een verklaring voor de altijd zeer strenge vertegenwoordigers van Belgocatering. Een slechte pop-up voelen zij dus ook in hun portemonnee.
Korte termijn
“De kandidaten krijgen natuurlijk wel het prijzengeld dat ze tijdens het programma hebben verdiend”, verklaart Wilmsen. “Daarnaast is ook de naam en het concept eigendom van de kandidaten. Ook hun social media mogen ze na het programma blijven gebruiken.” Zo kunnen ze het concept ook verder blijven uitbouwen. “Kijk maar naar Jan en Nele van vorig seizoen, die gewoon verdergebouwd hebben op het werk dat ze in het programma hebben geleverd.”
Mijn Restaurant was dus duidelijk een totaal ander concept dan het huidige Mijn Pop-uprestaurant. Dat beaamt ook Wilmsen: “Vroeger won de winnaar hun restaurant, nu winnen ze een geldsom.” Het opzet is helemaal veranderd. “In Mijn Restaurant ging het vooral over het restaurant op langere termijn”, zegt Wilmsen. “Nu moet vooral het concept goed zitten. Het is veel meer op kortere termijn, aangezien de pop-up toch terug zal sluiten.”