Klopt dat: “een promotor mag thesis niet nalezen” (want dat krijgen veel studenten te horen)

Het is weer die tijd van het jaar. Studenten die niet aan het blokken zijn, zijn aan het zwoegen voor hun masterproef. Die is dan ook enorm belangrijk. Als je ergens goed op wil scoren, is het je masterproef. Al bepaalt de begeleiding die je krijgt enorm veel. Een nauwe opvolging kan een immens verschil betekenen. Mag een promotor bijvoorbeeld je masterproef (meerdere malen) nalezen? Vele studenten krijgen zo te horen van niet. Maar klopt dat wel?

Een promotor mag je masterproef niet nalezen. Hij of zij mag enkel commentaar geven op de vorm, niet op de inhoud. Althans, dat krijgen veel studenten te horen. We zijn er zelf het perfecte voorbeeld van. De begeleiding bij de masterproef van verschillende net afgestudeerden op de redactie van newsmonkey liet dan ook te wensen over. Dat studenten die hun masterproef meermaals nagelezen zien door hun (co)promotor hogere punten halen, is logisch. Commentaar die anderen pas krijgen op de verdediging, krijgen zij al tijdens het schrijfproces. Wij vonden het dan ook eens de tijd om te onderzoeken of dat wel waar is: mag een promotor nu een masterproef nalezen of niet?

Universiteiten zijn unaniem

Wij contacteerden de UGent, UA en KUL, en zij zijn onverwacht redelijk unaniem: nalezen mag niet alleen, het moet! “Volgens mij is daar weinig discussie over”, opent Peter De Meyer, woordvoerder van de universiteit van Antwerpen. Ook aan de UGent zijn ze het erover eens. “(Co)promotoren van masterproeven aan de UGent mogen (delen van) de masterproeven ongelimiteerd nalezen”, zegt woordvoerder Stephanie Lenoir aan newsmonkey. “Dat hoort bij het begeleidingsproces.” Dat promotoren enkel op de vorm commentaar mogen geven, blijkt dus onzin. “Promotoren, en andere begeleiders, lezen zeker meer na dan alleen de vorm”, zegt Bregt Van Hoeyveld, woordvoerder van de KUL. “De begeleiding gaat veel verder dan dat en is zeker ook inhoudelijk.”

Op de universiteit van Leuven hebben ze een overkoepelend reglement voor de masterproef, waar de verschillende faculteiten uiteraard nog hun eigen nuances en regels aan toevoegen. Echt letterlijk wordt er niet over nalezen gesproken, al staat er wel het volgende: “Elke student krijgt tijdens het masterproefproces regelmatig feedback […] op tussentijdse stukken die hij aan de promotor voorlegt.” Het staat er dus niet expliciet, maar het wordt wel geïmpliceerd.

iStock

“Eventueel tekst herschrijven als voorbeeld”

Bij de UA en UGent zijn er zo geen overkoepelende reglementen, daar wordt de masterproef uitsluitend geregeld door de faculteiten. Zo staat bijvoorbeeld in het reglement van de faculteit wetenschappen aan de UA uitdrukkelijk vermeld dat de promotor de thesis moet nalezen. De taak van een promotor wordt omschreven als: “het geven van richtlijnen of suggesties voor het schrijven van de tekst, inclusief becommentariëren van een ontwerptekst- of teksten”. Er staat zelfs te lezen dat een promotor zelf stukken mag herschrijven als voorbeeld: “De promotor of begeleiders herschrijven de tekst echter niet (eventueel wel enkele paragrafen als voorbeeld), zodat de prestatie van de student objectief beoordeeld kan worden.”

Bij de faculteit gezondheidswetenschappen aan de UGent staat dat de promotor “minimum één keer uitgebreid feedback moet geven op de schrijfstijl” en dat er steeds “een marge van drie weken moet worden voorzien om stukken na te lezen”. De faculteit taal- en letterkunde vraagt dan weer dan promotoren dat ze “(enkele) hoofdstukken kritisch nalezen op taalfouten, stijl, wetenschappelijk taalgebruik, …”. Een nauwe inhoudelijke begeleiding is dan ook logisch is voor een masterproef in de taal- en letterkunde. Maar ook in reglementen voor andere faculteiten aan UA en UGent wordt duidelijk verwezen naar het nalezen en de tijd die zowel de student als de promotor daarvoor moet voorzien.

iStock

Veel aandacht aan begeleiding

Begeleiding is enorm belangrijk bij een masterproef. Het is dan ook raar dat hier blijkbaar soms heel luchtig wordt overgegaan. Aan de KUL hebben ze dat duidelijk door. Zij besteden veel aandacht aan die begeleiding. Zo houden faculteiten de vinger aan de pols via bevragingen bij de studenten en bieden ze ook opleidingen aan aan begeleiders van masterproeven. “Hierin is heel wat aandacht voor de verschillende fasen in het proces, de verschillende aanpak die daarbij nodig is en hoe ze rekening kunnen houden met de manier waarop de student te werk gaat”, zegt Steven Huyghe van de dienst onderwijsprofessionalisering- en ondersteuning van de KUL. “Heel wat doctorandi, maar ook startend ZAP (zelfstandig academisch personeel, dus vastbenoemde medewerkers, red.) maken hier gebruik van”. En ze willen er nog verder op inzetten. “De universiteit wil de bevraging van studenten over de kwaliteit van de begeleiding nog verder faciliteren in de toekomst”, klinkt het.

Conclusie

Dus, mogen promotoren je masterproef nalezen of niet? Conclusie: ja, het moet zelfs! Zegt een promotor dat ‘ie enkel maar commentaar mag geven op de vorm, zeg dan dat dat niet klopt of ga eens langs bij de ombudspersoon. Want het zou je wel eens een pak punten kunnen schelen.

iStock