Lange tijd leek Uber het absolute monopolie te krijgen op ritten bestellen via een app. Maar het alternatief wordt steeds groter: Lyft krijgt echt serieus voet aan de grond. Want terwijl Uber van de ene crisis naar de andere sukkelt, klimt Lyft naar meer dan 20 procent marktaandeel.
Begin dit jaar had Uber nog 84 procent marktaandeel. Maar op dit moment is dat gezakt, op basis van data van credit cards, naar nog 77 procent. Dat gebeurt terwijl het bedrijf in crisis is. Hun topman Travis Kalanick is voor onbepaalde tijd opzij gegaan, nadat de crisis onbeheersbaar geworden was.
Het begon bij Uber allemaal na een kritische blog van een ex-medewerkster die kloeg over het seksisme. Daarop kwam er golf van klachten wegens seksuele intimidatie en misbruik, waarbij werknemers en ex-werknemers niet langer hun mond houden. Uber nam stevige maatregelen en zette er een groot detectivebureau op. De resultaten van dat onderzoek waren er niet naast: 20 mensen werden de laan uitgestuurd.
Maar daarmee stopte de ellende voor de top niet. Want Eric H. Holder, de voormalige minister van Justitie in de VS, schreef nog een rapport, op vraag van het bedrijf. En dat rapport was vernietigend voor de leiding van Uber en bevatte ook het advies dat Kalanick zou gaan. Die stapte daarop ’tijdelijk’ opzij.
Klappen in de grote steden
Uber haar verkoop stijgt wel nog, tot 3,4 miljard dollar in het eerste kwartaal. Maar de groei gaat trager dan normaal. De concurrentie wordt krachtiger: Lyft in de VS, en in India heeft het zware concurrentie van Ola en in heel Azië is er Grab.
In die business is schaalvoordeel zeer belangrijk: de marktleider zijn heeft een enorm effect op de kosten. Dus is het een race om de grootste te worden, die wereldwijd speelt. Vorige week deed Uber er dan ook alles aan om haar investeerders gerust te stellen. Maar de groei van Uber is in de VS geslonken tot 40 procent, terwijl het vorig jaar nog 55 procent was.
Een grote klap was de #DeleteUber campagne eind januari, toen duidelijk werd dat Uber-baas Kalanick in de economische adviesraad van president Donald Trump ging zetelen. In steden zoals San Francisco, Boston en New York tuimelde het bedrijf meteen een paar percenten omlaag in marktaandeel. Lyft profiteerde daar sterk van, en zit ondertussen weer in 150 nieuwe steden in de VS. Maar het blijft de kleine broer van Uber, met 708 miljoen euro omzet.
Opvallend is dat in Silicon Valley, de thuisbasis van zowel Uber als Lyft, die laatste een marktaandeel heeft van 40 procent.