Het is al vaak aangekondigd, maar nu lijkt het eindelijk zover te zijn: Facebook komt binnenkort met zijn eerste tv-achtige video’s op zijn site. Dat meldt een bron aan de Amerikaanse nieuwssite Bloomberg. Het zou aanvankelijk gaan om korte filmpjes, maar later wil Facebook ook langere tv-programma’s hebben.
Facebook is met zijn 2 miljard gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld, maar haalt daarmee verhoudingsgewijs nog altijd te weinig advertentiebudget binnen. Daarom wil het zich moeien op de tv-markt, een markt met een advertentiebudget van 70 miljard euro.
Enige tijd terug begon het met het aan zich binden van enkele ervaren mensen uit de tv-business, maar de lancering van zijn eigen content liet op zich wachten. Ook nu is het nog altijd niet heel duidelijk welke richting Facebook uit wil.
Deel van advertentie-inkomsten
Het bedrijf zou zich niet willen meten met streamingdiensten zoals Netflix, maar wel betere kwaliteit aanbieden dan bijvoorbeeld YouTube. De eerste programma’s zouden kort zijn, maar later moeten er ook heuse afleveringen van 45 minuten komen.
Aanvankelijk zou de inhoud door Facebook gefinancierd worden om te testen hoe winstgevend alles kan zijn, maar na verloop van tijd wil het bedrijf de series laten betaald worden met een deel van de advertenties die ze genereren. Ook YouTube werkt op die manier. Daar krijgt de maker 55 procent van de advertentie-inkomsten en Google 45 procent.