Heb jij nog oude voetbaltruitjes liggen? Verkopen die handel, want ze zijn veel waard. Of nog beter: wacht een poosje, want de vraagprijzen blijven stijgen.
Haal je oude voetbalshirts vanonder het stof uit, want ze zijn momenteel superveel waard. De hype rond die shirts is zelfs zo groot dat er onder meer in Londen een speciale tentoonstelling rond georganiseerd wordt. Dat schrijven de kranten van het Mediahuis. “Zo’n truitje van Beerschot uit de jaren 70, daar wordt over de hele wereld naar gezocht”, zegt voetbalexpert Neal Heard uit Wales, die de tentoonstelling organiseerde. Hij bracht dit jaar het boek ‘The Art of the Football Shirt’ uit, dat helemaal gewijd is aan die gouwe ouwe shirts. Verder is hij ook designer voor merken als ‘Le Coq Sportif’.
De Beerschot-shirts waren knalpaars en er stond in het groot een bril op met de naam ‘Buchmann’. Die Antwerpse brillenmaker was destijds sponsor van de club. In 1979 won Beerschot er de beker van België mee. Heard durft op zo’n truitje geen prijs te plakken. “Ik zoek dat shirt al zo lang voor mijn eigen collectie”, zegt hij. “Hoe hip is dat, een voetbalshirt met een bril erop? Zet daar ‘Tommy Hilfiger’ op en iedereen noemt dat een übercool design-T-shirt.”
Modegedrochten met lijvige prijskaartjes
Voor zo’n Beerschot-truitje met bril kan je al snel een paar honderd euro vragen. Big business dus. “Het is een ware hype”, zegt Heard. “Binnenkort gaan we ermee op toer door Europa.”
En dat voor truitjes die overdreven flashy en ‘uit den tijd’ zijn. Het truitje van Nederland uit 1988 bijvoorbeeld is een opvallend, druk oranje modegedrocht. “Maar toch heeft het cultstatus verworven en wordt het nog volop gedragen”, zegt Heard. “Nederland in 1988, dat was de winnaar van het EK met de wonderlijke goal van Marco van Basten. Ik ben een Welshman, maar ik heb daar even sterke herinneringen aan als een Nederlander of een Belg. Dat verklaart de populariteit. Een Anderlecht-shirt met die G van Generale Bank uit de jaren 80: wauw! Voor ons hier was het een groot mysterie wat die G precies was. Een banale bank dus, dat was ontgoochelend.”
Prijzen blijven stijgen
Wat is nu de slimste move, als je nog zo’n oud truitje liggen hebt? Het zo snel mogelijk op Tweedehands.be gooien? Nope: bijhouden is de boodschap. “De prijs zal alleen maar stijgen”, zegt Rick Gobbe uit Nijvel. Hij heeft een verzameling van maar liefst zeshonderd Anderlecht-shirts in zijn kast hangen. “Elke maand bellen kledijproducenten mij dat ze kopieën in omloop willen brengen van al mijn retro truitjes, omdat er zo veel vraag naar is. Sorry, interesseert me niet. Een echte collectioneur gaat alleen voor het origineel.”
“Die bedrijven die kopieën op de markt brengen, maken inderdaad veel kapot”, zegt Heard. “Maar verzamelen wordt wel moeilijker. Echte zaakjes kun je niet meer doen. Iedereen beseft dat hij goud in handen heeft als hij zo’n oud truitje terugvindt ergens diep in een kast.”