Het zat er al een tijdje aan te komen en nu heeft Instagram het ook bevestigd: Instagram Stories is populairder geworden dan Snapchat.
Snapchat was ooit dé app om berichten te sturen die direct of na 24 uur verdwenen na het bekijken ervan. Maar Facebook-baas Mark Zuckerberg kon dat niet zomaar laten gebeuren. Hij kocht eerst de bekende foto-app Instagram én maakte daarna Instagram Stories, een bijna exacte kopie van Snapchat.
Instagram Stories bestaat nog maar één jaar, maar uit de cijfers die Techrunch publiceerde, blijkt dat Instagram niet meer tijd nodig had om de populairdere variant van Snapchat te worden.
Dagelijks zijn er 250 miljoen mensen die Instagram Stories gebruiken terwijl dat bij Snapchat nog maar 166 miljoen dagelijkse gebruikers zijn. Facebook heeft dus een meesterzet gedaan door het kopiëren van Snapchat naar hun eigen platform op Instagram. Want let’s face it, Zuckerberg heeft het hele idee, tot aan de filters toe, zonder schroom gekopieerd van Snapchat.
Overname door Google
Toen het nieuws van de cijfers bekend raakte, zakte de aandelenprijs van Snapchat onmiddellijk tot het grootste dieptepunt ooit. Gelukkig is er ook nog goed nieuws voor Snapchat, want Business Insider vermeldt dat Google maar liefst 30 miljard dollar zou geboden hebben voor Snapchat.
Hoewel concrete overnameplannen worden ontkend door Snap, het bedrijf achter Snapchat, lijkt het voor Google een logische stap om Snapchat over te nemen.
Adverteerders
De reden dat Instagram zo populair is bij adverteerders, is omdat alle data over gebruikers via Facebook komt. Voor merken is het dus een eitje om advertenties te posten die passen bij hun doelpubliek.
Als Google, dat ook YouTube in zijn bezit heeft, de handen in elkaar zou slaan met Snapchat, zou dat wel eens een gouden combinatie én concurrentie op de advertentiemarkt voor Instagram en Facebook kunnen opleveren.