De “reactiedag” van socialistische overheidsvakbond ACOD tegen de regeringsplannen voor besparingen op onder meer pensioenen en investeringen zorgt in eerste instanties alleen maar voor meer files op de weg. Het treinverkeer is verstoord, maar de meeste treinen rijden wel in Vlaanderen.
Veel autopendelaars waren er vroeg bij, in een poging om de drukte door de “reactiedag” voor te zijn. Om 8 uur stond er daardoor al meer dan 380 kilometer file op onze wegen.
In Antwerpen veroorzaken twee ongevallen extra hinder voor het verkeer. Iets voor 6 uur was er een ongeval in Antwerpen-Zuid op de lus van de Antwerpse ring naar de Craeybeckxtunnel. Daardoor was één rijstrook versperd, wat tot extra files heeft geleid. Daarnaast was er op de E19 een kettingbotsing met acht wagens, waardoor twee rijstroken versperd zijn.
In Vlaanderen rijdt nochtans het merendeel van de treinen. “Het heeft zeker zin om naar het station te gaan, maar informeer je goed voor je vertrekt”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
Tussen 5 en 6 uur reden tussen Gent en Brussel twee op de vijf treinen niet, op de lijn Leuven-Brussel was een op de drie geschrapt en tussen Sint-Niklaas en Antwerpen reed de helft van de treinen. Tussen Antwerpen en Brussel en Antwerpen en Gent reed het treinverkeer tussen 5 en 6 uur normaal.
“Reizigers blijven best rekening houden met hinder”, zegt Temmerman. “Wij blijven reizigers ook aanraden om zich nog vóór hun vertrek naar het station goed te informeren via onze kanalen en routeplanner.”
“In Wallonië veroorzaakt de actie van de socialistische vakbond meer hinder. Vanuit Luik vertrekt slechts een op de vijf treinen en vanuit Charleroi een op de drie richting de hoofdstad. De as Aarlen-Namen-Brussel wordt voorlopig nog relatief gespaard: drie op de vier treinen rijden er. Ook tussen Bergen en Brussel is een kwart van de treinen geschrapt.
De Lijn
Ongeveer 70 % van de chauffeurs van De Lijn is aan het werk gegaan. De hinder is het grootst op de stadsnetten.
In de stad Antwerpen rijdt ongeveer de helft van de trams en een kwart van de stadslijnen. Over de hele provincie is zowat 60% van de chauffeurs uitgereden. Ook in de regio’s Mechelen en Turnhout is er hinder.
In Limburg is zowat 70% van de bussen uitgereden. Er rijden overal bussen, maar het aanbod is beperkter dan op een normale dag. Hinder is er op de stadsnetten van Hasselt, Genk, Tongeren en Sint-Truiden.
Ook in Oost-Vlaanderen is ongeveer 70% van de chauffeurs aan de slag gegaan. De hinder is het grootst op de stadsnetten van Gent, Aalst en Sint-Niklaas. In de regio Vlaamse Ardennen rijdt 90%, in het Waasland 75% en op de streeklijnen rond Gent 50%.
In Vlaams-Brabant is ongeveer drie kwart van de chauffeurs uitgereden. In het oosten van de provincie wordt 75 à 80% van de ritten uitgevoerd. De hinder is het grootst in het Pajottenland en de zuidrand van de provincie: daar wordt twee derde van het aanbod uitgevoerd.
In West-Vlaanderen is 70% van de chauffeurs aan het werk gegaan. Bij de Kusttram is dat de helft. Op de streeklijnen rijdt driekwart van de bussen, al verschilt het aanbod per lijn.
De socialistische overheidsvakbond ACOD riep op tot de staking uit protest tegen de “stiefmoederlijke manier” waarop de Vlaamse en de federale regering de openbare sector behandelen. Volgens de vakbond wordt er te veel bezuinigd, en leidt dat tot personeelstekort en een te hoge werkdruk.
#staking1010: Raadpleeg onze kaart via https://t.co/sGWdk0YDTu voor de real time status van het treinverkeer. Huidige situatie: pic.twitter.com/NuarVYuQ4m
— NMBS (@NMBS) 10 oktober 2017