Als je op restaurant zit, neem je vaak onbewust de duurdere gerechten op de kaart. Onderzoekers hebben nu ook ontdekt dat er een strategie zit achter de menukaart die ervoor zorgt dat je kiest voor die duurdere opties.
Slimme menukaarten zijn een ding. Met bepaalde trucjes op de menukaart zorgen restauranthouders ervoor dat je vaker kiest voor de duurdere opties op de kaart. Dat legt de Britse psychologieprofessor Charles Spence uit in een nieuw boek dat hij schreef: “Gastrophysics: the new Science of Eating”, zo schrijft Het Nieuwsblad.
Het is niet alleen uit het boek van Spence dat blijkt dat er trucjes bestaan om mensen onbewust te laten kiezen voor duurdere gerechten. Er zijn internationaal veel studies die hetzelfde aantonen. Dit zijn een aantal van de meest gekende trucjes:
Geen €-teken te bespeuren
Er staan vaak alleen maar cijfertjes op de menukaart, maar geen eurotekens. Als je € ziet staan op de menukaart, dan ga je automatisch denken aan geld. Als er enkel getallen staan, dan sta je veel minder stil bij het feit dat je echt geld gaat uitgeven.
Krokant gebakken en andere overdreven omschrijvingen
Op restaurant kan je vaak kiezen voor ‘appeltaart op grootmoeders wijze’ of voor ‘zachte, sappig stuk vlees van een bijzonder rund uit Japan’. Klinkt veel fancier dan ‘appeltaart’ en ‘biefstuk’ en dat weten restauranthouders ook.
Prijzen door elkaar zetten
Verschillende prijzen staan niet opeenvolgend op de menukaart, maar door elkaar. Zo komt het dat je vaak eerst een duur gerecht ziet, daarna wat goedkopere en dan een gerecht dat een middelhoge prijs heeft. Doordat je eerst die duurdere optie op de kaart zag staan, lijkt die middelhoge prijs plots niet meer zo hoog en lijkt het dat je een goeie deal doet als je dat gerecht bestelt.
De suggesties van de dag
De wekelijkse chef’s specials, de suggesties van de dag, … Ze zijn verleidelijk, want ze zijn limited edition, maar ze zijn vanzelfsprekend ook altijd wat duurder dan de rest op de kaart. Ook op de menukaart staan speciale (lees: duurdere) gerechten vaak ge-highlight of omkaderd, waardoor ze veel meer in het oog springen.
Side dishes bovenop het hoofdgerecht
Het is een gekende truc waar we ons maar al te vaak laten aan vangen: je bestelt een hoofdgerecht, maar daar moet je nog wat bijgerechtjes apart bijbestellen om een complete maaltijd op tafel te krijgen. Denk maar aan de hamburger die je bestelt en waarvoor je nog apart een portie frietjes en cole slaw moet bestellen als je niet het gevoel wil hebben voor een snelle hap te gaan. Voor je het weet ben je een pak meer geld kwijt dan je had voorzien, want dat hoofdgerecht leek dan wel goedkoop, de verschillende bijgerechten zijn dat meestal niet.