NMBS mag treinen goedkoper maken buiten de spitsuren, maar op wifi moeten we niet direct rekenen

Na jaren uitstel ligt er eindelijk opnieuw een ontwerp voor een beheersovereenkomst van de NMBS op tafel. Flexibiliteit voor het personeel én voor de prijzen staan centraal, ticketjes worden ook goedkoper én duurder, maar wifi zal de NMBS niet zelf voorzien. 

De belangrijkste verandering, meldt De Standaard, is wellicht de prijsverhogingen. Voor gewone tickets en abonnementen mag die tot 2% oplopen, schoolabonnementen tot 1%. Bijzonder in het ontwerp is ook dat oorspronkelijk de prijsverhogingen vasthingen aan de stiptheid van de treinen. Dat is niet meer het geval, maar de lonen van managers krijgen wel een deuk als de stiptheid te wensen nalaat.

Een tweede pijler is de flexibiliteit. Sinds de laatste aanpassing van de overeenkomst, in 2008, is flexibiliteit veel belangrijker geworden. Voor het personeel van de NMBS, maar ook de pendelaars. Nu is er de mogelijkheid om op andere uren andere prijscategorieën te handhaven. Er is ook sprake van abonnementen voor mensen die een paar dagen per week thuiswerken. Die zouden dan iets goedkoper zijn.

Geen treinbegeleider

Een opvallende maatregel die in het ontwerp staat: de treinen van de toekomst rijden zonder treinbegeleider. Nochtans zijn de vakbonden daar geen voorstander van: zij zien het puur als een economische maatregel die de veiligheid in het gedrang brengt. In andere landen bestaat de one man car al, maar daar horen ook enkele infrastructuuraanpassingen bij. De bestuurder wordt dan volledig verantwoordelijk.

Ook de loketten zouden vooralsnog blijven bestaan. Tot tenminste eind 2020 blijven de stations die nu een loket hebben, bemand. Er zijn geen plannen om die diensten stop te zetten op stopplaatsen of stations die die vandaag al hebben.

Wifi

En komt er dan eindelijk wifi op de Belgische treinen? Ja en nee. De NMBS zelf zal alleszins niet investeren in het zelf organiseren van wifi in de wagons. Er kunnen wel externe firma’s aangetrokken worden om ons te laten Netflixen op de trein. In veel café’s en koffiebars zijn ook zulke systemen, dat zou dus een uitkomst kunnen bieden. Of we daarmee kwaliteitsvolle wifi krijgen, valt nog te bezien.