“Bij het spoor hebben ze 53 dagen verlof”, maar klopt dat wel?

Veel gedoe op Twitter vanochtend over de vakantieregeling bij de NMBS. Het gerucht doet namelijk de ronde dat er wordt gestaakt omdat ze hun 53 vakantiedagen niet kunnen opnemen, en vooral dat aantal doet de wenkbrauwen fronsen. Maar klopt dat wel?

Twitter ontplofte vanochtend naar aanleiding van een bericht in de Tijd dat de spoorstaking georganiseerd wordt omdat de werknemers hun 53 verlofdagen (+ compensatiedagen en feestdagen) niet kunnen opnemen. Uiteraard werd er weer zwaar gekapt op onze spoorwegen, maar @Stationschef – zonder twijfel de beste werknemer van de NMBS – verdedigt zijn bedrijf op Twitter. Volgens hem klopt die berekening namelijk niet.

Op de website van ACV Transcom leren we dat elk personeelslid recht heeft op een aantal vrij te kiezen verlofdagen. Voor werknemers onder de 45 jaar zijn dat 24 dagen, tussen 45 en 50 heb je er 25, en daarboven krijg je er nog eentje bij. Daar komen dan uiteraard ook nog de betaalde feestdagen bij, iets waar iedereen recht op heeft.

We zijn dus nog wel wat verwijderd van die 53 dagen, maar ook daar bestaat een verklaring voor. Bij de NMBS wordt namelijk 40 uur per week gewerkt, in plaats van de wettelijke 36-uurregeling waar ze voor betaald worden. In ruil krijgen statutairen dan ook compensatie- (13) en kredietdagen (13). Per 28 dagen moet een compensatiedag verplicht worden opgenomen, de kredietdagen zijn vrij te kiezen. En zo komen we al snel boven de 50 vrije dagen in totaal. Niet-statutairen hebben een contract voor 38 uur en krijgen dan ook minder extra dagen.

Staking

Het bericht ligt uiteraard nog wat extra gevoelig met de aankomende staking van maandag. Daardoor zullen deze keer niet alleen pendelaars op een andere manier naar hun werk moeten zien te geraken, maar ook de festivalgangers moeten oplossingen zoeken. Dit weekend vinden namelijk drie grote festivals plaats, en maandag is traditioneel de dag dat de horde kampeerders terug huiswaarts trekt met het openbaar vervoer.