Dit is de echte reden waarom Facebook ons dwingt om Messenger te downloaden

Wie nog wil blijven chatten via Facebook Messenger, wordt in de komende maanden verplicht om daarvoor een aparte app te downloaden. Omdat dat sneller gaat en meer opties heeft, klinkt het bij Facebook. Maar eigenlijk probeert Facebook gewoon om zichzelf te beschermen: hoe meer verschillende apps, hoe groter hun invloed op jouw smartphone én hoe kleiner het risico dat je Facebook inwisselt voor iets nieuws.

Een dik jaar geleden probeerde Facebook nog al eens om je smartphone volledig over te nemen, met de lancering van Facebook Home. In plaats van een beginscherm met apps, kreeg je met die software een beginscherm met Facebook. Uiteindelijk werd het een grote flop, maar het doel was wel duidelijk: Facebook wil je smartphone domineren.

En dat is exact wat het nu ook probeert te doen met de verplichte download van Facebook Messenger. Want: hoe meer apps, hoe meer aanwezig Facebook is op je smartphone. Zo willen ze vermijden dat Facebook ineens ingeruild wordt voor een nieuwer sociaal medium.

‘Ontbundelen’

“Stel je voor dat de nieuwsfeed in de toekomst minder belangrijk wordt”, zei Nate Elliott van onderzoeksbedrijf Forrester uit aan de Huffington Post. “Ze willen niet dat mensen stoppen met het gebruiken van Messenger omdat ze stoppen met de nieuwsfeed te gebruiken. En dat is het risico dat ze lopen als alle mogelijkheden gebundeld blijven.”

Naar die strategie werd ook al door Mark Zuckerberg zelf verwezen in de afgelopen maanden. Hij kondigde onder andere aan dat er nieuwe apps zouden komen, om de verschillende manieren waarop mensen contact willen maken en willen delen te ondersteunen. “We gaan de grote blauwe app ‘ontbundelen'”, vertelde hij in april aan de New York Times

Advertenties

Voeg daar ook nog eens de aankopen van Instagram (2012) en WhatsApp (2014) aan toe – die nog steeds op zichzelf blijven bestaan – en je begrijpt helemaal wat Facebook wil doen: jouw online leven domineren.

Plus: hoe meer apps van Facebook je gebruikt, hoe meer het bedrijf te weten komt over jou én hoe beter ze hun advertenties kunnen afstemmen. En dat houdt Facebook natuurlijk in leven…

Bron: Huffington Post
Meer
Lees meer...