De Boeing 787 Dreamliner, het nieuwste toestel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer, heeft nog niet de leukste jaren beleefd. De introductie gebeurde te laat, en daarna werd het toestel meermaals aan de grond gehouden door batterijproblemen. Vanavond zendt het Engelstalige Al Jazeera een reportage uit waaruit moet blijken dat we nog niet de helft van de problemen kennen.
Vanavond zendt Al Jazeera Broken Dreams: The Boeing 787 uit. Daarin leggen gepensioneerde en huidige werknemers van Boeing uit waarom ze zelf niet met het toestel zouden vliegen. Ze praten over een gebrek aan kwaliteitscontrole, drugsgebruik in de fabricagehal, en een resem problemen met de 787 waar de buitenwereld niet eens weet van heeft.
Een anonieme werknemer van één van de twee 787-productielijnen in Charleston, South Carolina heeft het over een gigantische ijsberg aan problemen. Volgens hem zijn slechts tien procent van alle mankementen aan het toestel openbaar gemaakt, en de rest wordt door Boeing verborgen gehouden voor de reizigers. Die zouden namelijk niet meer met het toestel durven vliegen als ze alles zouden weten.
Drugs op de werkvloer
De man wil anoniem blijven omdat hij in de loop der jaren al heel wat collega’s ontslagen zag worden omdat ze te veel details vrijgaven aan de pers. Maar hij ging toch akkoord met de reportagemakers om undercover opnames te maken in de fabriek. Zo vroeg hij aan vijftien collega’s of zij zelf met het toestel zouden vliegen, en tien onder hen zeiden dat nooit te willen doen. “Ik zou met geen enkel van deze toestellen vliegen als je ziet hoe de kwaliteit hier achteruit gaat”, zegt de ene. “Ik zou meevliegen, maar ik heb dan ook een doodswens”, lacht een andere.
Ook zouden er heel wat drugs gebruikt worden door de arbeiders in de fabriek. “Er circuleert hier vooral cocaïne en andere verdovende substanties”, zegt de undercoverwerknemer. “Je kan hier ontzettend goede wiet krijgen”, en dat wordt volgens hem zelfs tijdens de middagpauze gebruikt.
Reactie Boeing
Al Jazeera legde ook Larry Loftis, de topman van het Dreamliner-programma, het vuur aan de schenen. Maar na enkele moeilijke vragen kwamen de PR-verantwoordelijken van Boeing tussenbeide en kon journalist Will Jordan opkrassen. In een officiële reactie op de documentaire heeft Boeing intussen laten weten dat de toestellen nog altijd met hoge kwaliteitsnormen gefabriceerd worden, en er geen onveilige toestellen in de lucht hangen.