Het snufje dat in elke wagen aanwezig zou moeten zijn: de Heads-Up Display

Als we een nieuwe wagen gaan kopen, dan zijn we meestal al blij als we gewoon de basisprijs kunnen betalen, en daarnaast nog één of misschien twee goedkope opties. Maar als je eens met een volledig uitgeruste wagen hebt mogen rijden, dan lijken die kleine opties maar peanuts. Wat is nu het ultieme snufje dat wij zouden kiezen uit zo’n full option?

We hadden vorige maand het genoegen een weekje te mogen rondrijden met een compleet uitgeruste BMW 650i Gran Coupé xDrive. Een hele mond vol, maar uiteindelijk komt het neer op een volledig uitgerust sportmodel afgeleid van de 5-reeks. Kostprijs? Zo’n 150.000 euro. Niet goedkoop, maar ze wilden bij de Duitse fabrikant eens tonen wat hun nachtvisiesysteem kon betekenen voor de verkeersveiligheid in de wintermaanden (meer daarover hier).

Maar eigenlijk was het niet dat nachtvisiesysteem waar we zo over in de wolken waren. Uiteraard brengt het wel heel wat bij, en zal het ons verkeer zonder twijfel veiliger maken. Maar als we nu één optie zouden moeten kiezen uit dat hele pakket, dan zou het zeker niet die infraroodcamera zijn. Nee, dan zouden we voluit gaan voor het Heads-Up Display (HUD) dat op je voorruit verschijnt.

Veel veiliger

Een intern scherm voor je gps, radio, nachtvisie of zelfs internetbrowser is zonder twijfel handig. Maar uiteindelijk moet je nog steeds naar een scherm kijken dat zich op een plaats bevindt waar je de weg niet in het oog kan houden. En, is het dus ook gewoon potentieel gevaarlijk. Maar eigenlijk wordt dat alles opgelost door die informatie gewoon op de voorruit te projecteren.

Het HUD-systeem dat in onze testwagen beschikbaar was, is verbonden met de interne boordcomputer. Daardoor wordt continu op je voorruit geprojecteerd hoe snel je op dat moment aan het rijden bent. Naar je dashboard kijken wordt zo al meteen overbodig, en je wordt ook meteen met de neus op de feiten gedrukt. Je kan er namelijk niet naast kijken als je te snel rijdt. Maar dat is niet alles: naast je huidige snelheid toont het systeem ook nog eens hoe snel je op die plaats eigenlijk mag rijden, informatie die door het gps-toestel wordt doorgespeeld. Dat is niet altijd nauwkeurig, gps-kaarten zijn dan ook niet altijd up-to-date, maar hier in België met de constant veranderde snelheidslimieten wel iets enorm handig.

Gps-navigatie

Op dit moment waren wij al helemaal verkocht. De HUD was ons favoriete speeltje in deze veel te dure wagen. Maar we hadden nog niet alles gezien, dat ontdekten we pas toen we de gps-navigatie aanzetten. Plots verscheen ook al die informatie bij op onze voorruit: waar en wanneer we de volgende keer moesten afslaan, en op moeilijkere knooppunten zelfs het kaartje met rijstrooksuggestie. 

Des te meer extra opties je neemt, des te meer informatie je ook in je HUD te zien zal krijgen. Indien bijvoorbeeld het nachtvisiesysteem is geïnstalleerd, dan zal je ook meldingen krijgen als voetgangers in de baan van je wagen gedetecteerd worden. Je kan via de HUD zelfs je smartphone bedienen in combinatie met de knoppen op het stuur (bijvoorbeeld om je muziekspeler te gebruiken). In feite neemt de voorruit dus de functie van én je dashboard, én je interne scherm over. Je moet je ogen zelfs helemaal niet meer van de weg halen om eender welke informatie op te nemen.

Handig, veilig, … en ja ook nog wel wat duur. Zo betaal je toch al snel 1.300 euro (exclusief btw) bij voor de basisversie van het snufje waarmee je enkel je snelheid kan zien. Voor bijvoorbeeld een gps-navigatie moet je dan ook het optionele gps-toestel aanschaffen, of het nachtvisiesysteem. Wij hopen alleszins dat het snufje snel mainstream wordt, en dat het over enkele jaren standaard in een wagen zal zitten.

Meer
Lees meer...