Het klinkt als diefstal, maar wie alles al online koopt, kent het concept al: meenemen en achteraf betalen. H&M lanceert binnenkort ook dat idee in haar winkels, niet alleen online dus.
Klikken, laten leveren, hopen dat je op tijd thuis bent en passen: we zijn het ondertussen zo gewoon om kleren thuis te laten leveren en ze pas na goedkeuring te betalen dat we vergeten hoe vreemd dat zou zijn in een ‘echte’ winkel. Hoewel? Bij H&M gaan ze het concept uittesten?
Ongedragen terug?
Zo gaat het in z’n werk: je passeert aan een snelkassa met je kleren, daar staat je naam en adres gekend en die neem je dan mee naar huis. Toch niet tevreden of iets te snel meegenomen? Geen probleem, binnen de veertien dagen zal je je kleren (ongedragen!) mogen terugbrengen. Net zoals je bij Zalando zou doen dus.
Het nieuwe project van H&M is nog niet voor direct. Waarschijnlijk komt het pas naar België in 2020, zegt de woordvoerder van de kledingwinkel aan HLN.
Veertien dagen, dan betalen
Natuurlijk is het erg verleidelijk om kleren gewoon aan te doen en terug te sturen als je ze niet meer nodig hebt. Maar daar zijn ze bij H&M niet heel bang van. Sowieso kan je bij H&M nu al kleren een maand lang houden voor je finaal beslist, en daar proberen mensen sowieso wel om gedragen kleren terug te sturen.
Soms lukt dat, soms lukt dat niet en bij H&M geloven ze dan ook dat achteraf betalen in echte winkels weinig echte problemen zal opleveren. Verwacht dus geen gigantische etiketten op de kleren, zoals bij Zalando. De wachtrijen, die zullen er dan wel weer op verbeteren, denken wij.