Zopas kreeg elk van de 1,2 miljard Facebook-gebruikers via mail de nieuwe gebruiksvoorwaarden van dit sociale netwerk binnen. Een onverteerbare boterham van technisch jargon, met een doolhof van doorklikmogelijkheden die geen kat benut. Ten onrechte, want de veranderingen zijn bepaald ingrijpend.
Vanaf 1 januari eigent Facebook zich het gebruiksrecht toe van al uw beeldmateriaal, maar ook van uw persoonlijk profiel en alle gegevens. Dat betekent dat het zonder toestemming van wie dan ook uw persoonlijke foto’s mag gebruiken voor commerciële advertenties. Dat u bijvoorbeeld met die auto rondrijdt of die boormachine of die vibrator gebruikt. Anders gezegd: alles wat u deelt op dit sociaal medium mag commercieel gebruikt worden door derden, die er uiteraard voor betalen.
Ook Instagram
Vermits ik van vele FB-vrienden (ongevraagd) te zien krijg in welk restaurant ze op een bepaald moment aan het eten zijn, dankzij mobieltjes en aanverwanten, kan ik me voorstellen dat ze binnenkort ook zullen opduiken in advertenties voor die eetgelegenheden. Geen mogelijkheid om dat uit te vinken: door op FB te gaan accepteert u de voorwaarden, punt uit. Ook de zustermaatschappij Instagram valt daaronder.
Uiteraard speculeert men erop dat we die vriendenkringen die we mochten aanleggen niet zomaar gaan opgeven, dat staat gelijk met sociale zelfuitsluiting. Goed bekeken. Voor mij als internetfilosoof is het een belangrijk communicatiemedium. Persoonlijke foto’s zet ik sowieso nooit op FB, maar mijn smoel kunnen ze natuurlijk wel gebruiken, voor esthetische chirurgie-publiciteit, ik zeg maar wat.
Duits voorbeeld
Alleen Duitsland heeft het beter geregeld, en mag model staan voor de rest van Europa: het Duitse hooggerechtshof heeft beslist dat Facebook de (strenge) Duitse privacy-regels moet accepteren voor Duitse staatsburgers, ook punt uit. Facebook kon niet anders dan inbinden. Waar blijven onze bewindvoerders? Waar zit Europa nu met al zijn regelneverij?
Voor de rest zit er voor de gebruikers niets anders op dan intelligente subversiviteit beoefenen. Foute foto’s, versleutelde berichten, vettige knipogen, het systeem een beetje voor de aap houden. Tot iemand daar in Palo Alto, de Californische thuisstek van Facebook, gewoon een paar lastige profielen schrapt. Ook dat mag, uiteraard. Happy New Year, u gewenst door Mark Zuckerberg.