H&M-CEO Karl-Johan Persson zegt aan persbureau Bloomberg dat er een groeiende beweging is die klanten een schuldgevoel aanpraat om kledij te kopen uit kledingketens. Volgens de CEO heeft dat “vreselijke gevolgen” voor de verkoop van H&M. Persson roept de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg dan ook op om te stoppen met consumenten een schuldgevoel te geven.
Karl-Johan Persson, de 44-jarige CEO van kledinggigant H&M, is al jaren één van de grootste zakenmannen in de kledingindustrie. Die industrie brengt elk jaar zo’n 2.250 miljard euro op.
Volgens Persson staat die industrie echter onder druk. Niet enkel door de kritiek op de extreem lage lonen en slechte werkomstandigheden in de fabrieken waarin de kledij gemaakt wordt, maar ook door de klimaatactivisten.
Klimaatactivisten en Greta Thunberg
Over de hele wereld komen miljoenen mensen op straat om de klimaatcrisis aan te klagen en een ambitieuzer klimaatbeleid te eisen. Voor velen van hen is de Zweedse tiener Greta Thunberg een belangrijke inspiratiebron.
Persson gaat niet akkoord met de activisten, want volgens hem willen heel wat klimaatbetogers consumenten allerlei dingen verbieden: “Ze roepen telkens op om met dingen te stoppen. Stoppen met consumeren, stoppen met het vliegtuig te nemen. Ja, dat zal wellicht een kleine impact hebben op het milieu, maar het zal ook vreselijke sociale gevolgen hebben.”
Verlies aan inkomsten en jobs
De Amerikaanse bank Citi voorspelde onlangs nog dat de luchtvaartsector jaarlijks minstens 3,8 miljard dollar (zo’n 3,4 miljard euro) aan inkomsten zal mislopen. De Wall Street-bank voorspelt zelfs dat het bedrag mogelijk kan vertienvoudigen.
Toch benadrukt Persson dat hij het klimaat enorm belangrijk vindt: “Het is een enorme bedreiging die we met zijn allen serieus moeten nemen – politici, bedrijven en burgers.” H&M heeft zich er bijvoorbeeld toe verbonden om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn. Vooral in de productiefase wil H&M de impact op het klimaat verminderen.
Verder stelt Persson dat het bestrijden van armoede minstens even belangrijk is: “We moeten blijven jobs bijmaken, de gezondheidszorg verbeteren en alle andere dingen die samenhangen met economische groei.”
Met minder woorden roept Persson dus op om niet naar de klimaatactivisten te luisteren. En dus niet zomaar minder te gaan consumeren.
Technologische innovatie
De H&M-CEO ziet technologische innovatie, alternatieve grondstoffen en schonere energie als de oplossing. “Laten we ons blijven focussen op de klimaatproblemen, maar tegelijk een open discussie houden over wat de echte oplossing is”, zegt Persson. Hij stelt onder andere voor om nog meer in te zetten op het gebruik van zonnepanelen, organische stoffen en gerecycleerd katoen. Volgens hem doet H&M dat nu al op grote schaal.
Met zijn uitspraken zal Persson wellicht op heel wat tegenstand stoten vanuit het kamp van de klimaatactivisten. H&M zou namelijk goed zijn voor ongeveer tien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat is meer dan de luchtvaart- en de zeevaartsector samen.