Veel goesting om je verhaal, standpunt of ervaringen te delen met andere mensen? Dan heb je er vast en zeker al aan gedacht een eigen blog te lanceren. Al vraag je je misschien ook af hoe je daarmee begint en hoe je die omtovert tot een succesverhaal. Deze 6 do’s (en een don’t) zetten je gegarandeerd op de goeie weg:
1. Do: bloggen op je eigen domeinnaam
Als je overweegt aan het bloggen te gaan, dan heb je waarschijnlijk al gedacht aan een gratis pagina op Blogger of WordPress. Toegegeven, het is bijzonder gemakkelijk om er een gloednieuwe website op te lanceren, maar gratis platforms brengen ook heel wat beperkingen met zich mee, zoals het webadres van je blog. Dat eindigt dan steevast op blogspot.com of wordpress.com. Je bouwt je website eigenlijk op gehuurde grond. Beter registreer je je eigen domeinnaam. Die is helemaal niet duur én je hebt 100 procent controle over alles wat met je blog te maken heeft. Je kiest zelf hoe die eruitziet, blijft altijd eigenaar van de content die je publiceert en je kan je blog zorgeloos tot een interessant commercieel platform inzetten. Nog een handig pluspunt: een eigen domeinnaam maakt een veel professionelere indruk.
2. Do: val meteen met de deur in huis
Een link aanklikken en een volledige blogpost lezen, om pas aan het einde te beslissen of je dat stuk nu interessant vond? Dat doen we al lang niet meer. In plaats daarvan beslissen we op basis van een titel, inleiding en foto al snel of we verder willen lezen.Val dus meteen met de deur in huis, en dat met elke nieuwe blog die je publiceert. Jij bent overtuigd van het verhaal dat je brengt. Zet die overtuiging in om meteen de aandacht van je lezers te trekken.
3. Do: een goede blogfrequentie zoeken
Het aantal nieuwe blogs dat je wekelijks of maandelijks wil publiceren, is natuurlijk afhankelijk van de tijd die je daarvoor hebt. Als startende blogger ben je waarschijnlijk zodanig enthousiast dat je meteen vier, vijf, zes knallers van blogs lanceert op korte tijd. Datzelfde tempo aanhouden kan nadien weleens lastig blijken. Daarom doe je er goed aan even stil te staan bij een haalbaar tempo. Zo zien je lezers en fans dat er op regelmatige momenten weer wat nieuws te beleven valt op je blog. En dan blijven ze terugkeren. Lijkt één blog per week ideaal en haalbaar? Dan kan je voor een vaste publicatiedag gaan. Je volgers zullen die frequentie snel oppikken en uit zichzelf naar je website terugkeren.
4. Do: ga vol voor je eigen stijl
Dat je af en toe even twijfelt aan je blogs, dat is helemaal normaal. Je wil je lezers niet teleurstellen of iemand voor het hoofd stoten. Alleen mag je dan niet beslissen om je eigen stijl en standpunt te wijzigen en te doen wat iedereen doet. Nee, liever ga je met volle overtuiging verder in je eigen stijl. Wat dat precies betekent? Geloof in je eigen woordenschat en tone of voice. Kies voor onderwerpen waar je zelf achter staat. Ga voor een lay-out die je zelf te gek vindt. Het zijn net die keuzes die je onderscheiden van andere bloggers. Je volgers zijn er net omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw persoonlijke kijk en ervaring. En die mag je gewoon keihard in de verf zetten.
5. Do: promoot je content
Met promoten bedoelen we natuurlijk niet dat je meteen een advertentiebudget moet vrijmaken. Integendeel. Zet je profiel(en) op sociale media in om meteen mensen te bereiken met je nieuwe blogs. Heel wat mensen kennen je daar al en gaan met plezier een keertje kijken naar je laatste post. Een extra voordeel? Vrienden, kennissen en volgers vinden je waarschijnlijk benaderbaar op sociale media. Ze gaan je sneller laten weten wat ze leuk vinden of misschien een suggestie achterlaten. Wat ons naadloos bij de volgende do brengt.
6. Do: praat met je volgers
Deel je een blog op sociale media, dan kunnen je vrienden en volgers daarop reageren. Die vrienden en volgers vinden het ook prettig om te zien dat je hun reacties leest en waardeert. De beste manier om te laten merken dat je die reacties leest, is door daar zelf op te reageren. Vaak ontstaan er leuke ideeën of zelfs samenwerkingen waarmee je op jouw beurt aan de slag kan op je blog. Reageren hoeft trouwens niet alleen via sociale media te gebeuren. Je kan ook een reactiemogelijkheid inschakelen op je blog zelf, zodat lezers kunnen laten weten wat ze van je nieuwste posts denken.
7. En dan nog een don’t: let niet te hard op de cijfertjes
Je begint vanzelfsprekend te bloggen met een flinke dosis ambitie. Dat enthousiasme spat van je eerste, tweede en tiende blogpost af. En dan ga je toch eens kijken hoeveel mensen je website nu eigenlijk bezoeken. Onbelangrijk is dat niet, maar laat je niet afleiden door bezoekersaantallen of interacties. Succes heeft soms tijd nodig. Een stevig fundament is veel belangrijker dan een gigantische instroom van nieuwe lezers. Concentreer je niet meteen op allerlei grafiekjes, maar zet je idee en stijl door. Je enthousiasme werkt ongetwijfeld aanstekelijk.