Het Duitse sportmerk Adidas maakt bekend dat het zijn samenwerking met de Amerikaanse artiest Kanye West beëindigt. Het besluit komt na de controversiële en antisemitische uitspraken die de Amerikaan deed op sociale media de afgelopen weken.
“Adidas tolereert geen antisemitisme of enige andere vorm van haatzaaien. De recente opmerkingen en acties van Ye zijn onaanvaardbaar, hatelijk en gevaarlijk, en ze schenden de waarden van het bedrijf van diversiteit en inclusie, wederzijds respect en eerlijkheid”. Dat zegt het bedrijf in een verklaring. “Na een grondig onderzoek heeft het bedrijf het besluit genomen om de samenwerking met Ye onmiddellijk te beëindigen”.
Het Duitse merk sluit zich met dat besluit aan bij de Amerikaanse keten Gap en het modehuis Balenciaga, die Ye eerder al op een zijspoor hebben gezet.
De beslissing van Adidas volgt op weken van overleg binnen het bedrijf, dat in de afgelopen tien jaar de Yeezy-lijn – samen met Ye – heeft uitgebouwd tot een merk dat goed is voor maar liefst 8 procent van de totale omzet van het sportmerk, aldus analisten van Bloomberg.
Controverse en “Death Con 3”
Ye veroorzaakte recentelijk controverse door tijdens de Paris Fashion Week een shirt te dragen met de tekst “White Lives Matter”. Later werden ook zijn Twitter en Instagram accounts geblokkeerd na het maken van verschillende antisemitische opmerkingen.
“Ik ben een beetje slaperig vannacht, maar als ik wakker word, ga ik Death Con 3 On JEWISH PEOPLE”, schreef Ye op Twitter. “Het grappige is dat ik eigenlijk niet antisemitisch kan zijn, omdat zwarte mensen eigenlijk ook Joods zijn. Jullie hebben geprobeerd iedereen die tegen jullie agenda ingaat zwart te maken”.
Met Death Con verwijst Ye naar het Amerikaanse DEFCON, wat de mate van paraatheid is van de krijgsmacht. Het woord is een samentrekking van DEFense readiness CONdition.
Adidas onder druk en spandoek met de tekst: “Kanye heeft gelijk over de joden”
Als reactie op de uitlatingen van Ye is de Anti-Defamation League (ADL), een joodse NGO, een campagne gestart om Adidas onder druk te zetten. Met de campagne, “RunAwayFromHate”, kunnen mensen rechtstreeks met het Duitse bedrijf contact opnemen en eisen dat ze de opmerkingen van West veroordelen.
De NGO schreef in een open brief aan Adidas: “In het licht van de steeds scherpere antisemitische opmerkingen van Kanye West in de afgelopen weken, waren we verontrust om te horen dat Adidas van plan is om door te gaan met het uitbrengen van nieuwe producten van zijn Yeezy-merk zonder enige schijnbare erkenning van de controverse rond zijn meest recente opmerkingen”.
De ADL beargumenteert daarnaast dat verschillende omstreden groepen, zoals White Lives Matter en de Goyim Defense League, de opmerkingen van West promoten en actief uitdragen.
De samenwerking tussen Ye en Adidas gaat terug tot 2013 en is een financieel succesverhaal gebleken. Hoewel Adidas geen specifieke verkoopcijfers rapporteert van de Yeezy-lijn, schat Morningstar-analist David Swartz de Yeezy-omzet voor Adidas op ongeveer 2 miljard dollar per jaar.
“Tien jaar geleden had Adidas het moeilijk in de VS, de grootste sportkledingmarkt. Mede dankzij Yeezy hebben de Amerikaanse activiteiten zich hersteld”, aldus Swartz in een interview met Forbes. “Het heeft geholpen om zijn Noord-Amerikaanse activiteiten weer relevant te maken, en het heeft Adidas relevant gemaakt in de verzamelaarmarkt.”
(ns)