Airbus Germanwings crasht in Franse Alpen op weg naar Dusseldorf: vermoedelijk 150 doden, onder wie 1 Belg

In de Franse Alpen nabij Digne-les-Bains is een Airbus A320 van de Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings gecrasht. Het toestel met 150 personen aan boord was op weg van Barcelona naar Dusseldorf. Er wordt gevreesd dat er geen overlevenden zijn. Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt dat er één Belg aan boord was.

De Airbus is omstreeks 10.45 uur van de radar verdwenen in de regio Alpes-de-Haute-Provence, vlakbij Digne-les-Bains. Om 10u47 sloegen de luchtverkeersleiders alarm, en niet de piloten zoals eerst gemeld. 

Volgens Europe 1 werden de eerste brokstukken gevonden in de Alpen op een hoogte van meer dan 2.000 meter. Helikopters zouden op de plaats van de ramp geland zijn, en honderden reddingswerkers zijn onderweg. Maar de plaats van de ramp is erg moeilijk bereikbaar, waardoor de reddingsoperatie zwaar bemoeilijkt wordt. Reddingswerkers zouden een tijdlang moeten wandelen vooraleer ze het wrak kunnen bereiken. Volgens Frans president Hollande zullen er waarschijnlijk geen overlevenden zijn.

Aan boord van het vliegtuig waren ten minste 67 Duitsers en 50 Spanjaarden. Buitenlandse Zaken heeft net bevestigd dat er ook een Belg aan boord van het vliegtuig was. Minister van Buitenlandse Zaken betuigde zijn medeleven op Twitter.

24 jaar oud

Het vliegtuig van de Duitse lagekostenmaatschappij was op weg van Barcelona naar Dusseldorf. Het toestel in kwestie, A320 D-AIPX, is één van de oudste A320-toestellen met serienummer 0147 en zou geleverd zijn in november 1990. Dat meldt Flightradar24. Een leeftijd van 24 jaar is echter niet abnormaal, zolang het goed onderhouden wordt. De laatste routinecheck werd gisteren nog uitgevoerd door de technische ploeg van Lufthansa in Dusseldorf.

Vlak voor de crash vloog het toestel op een hoogte van ongeveer 6.000 voet, nadat het eerst naar een hoogte van 38.000 (ongeveer 11,5 km) voet was gestegen. In de acht minuten voor de crash daalde het toestel met zo’n 3.500 tot 5.000 voet per minuut. Aan BFMtv heeft getuige van de crash Sébastien Giroux verteld dat er vlak voor de crash geen rook te zien was, en ook geen knal of speciale geluiden te horen waren. Een getuige vertelde aan Al Jazeera dan weer het tegengestelde: wel een knal, daarna niets meer.

Voorlopig blijft het gissen naar de oorzaak van de ramp. De weersomstandigheden in het gebied zouden perfect zijn geweest. Er was geen anders toestel in de buurt, dus een botsing zou uitgesloten zijn. Volgens experts moet er aan boord een catastrofale, technische fout zijn voorgevallen waardoor de piloot het toestel niet meer onder controle kon houden. Het ging om een ervaren piloot die met de A320 al meer dan 6.000 vlieguren had.

Lufthansa

De Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings is een dochteronderneming van Lufthansa, en heeft een hoofdkwartier in Keulen. Carsten Spohr van moederbedrijf Lufthansa zegt dat het bedrijf nog niet weet wat er exact met het toestel gebeurd is. De Duitse luchtvaartmaatschappij biedt haar medeleven aan aan alle familieleden en vrienden van de passagiers. “Als onze vrees bevestigd wordt, is dit een donkere dag voor Lufthansa.”

Meer
Lees meer...