Je volgt waarschijnlijk wel een influencer die ondertussen al geregistreerd is op Vero, het nieuwste online platform. De afgelopen weken gingen vele jongeren mee in de nieuwste internethype, maar hoe koosjer is Vero eigenlijk? Er schuilt namelijk een heel duister kantje aan het nieuwe hippe medium.
Hoewel Vero al bestaat sinds 2015, is het pas de laatste tijd echt populair geworden. Uiteraard kan het nog lang niet op tegen gevestigde waarden als Facebook, Twitter en Instagram. Toch zit de app bij de topdownloads van de Apple Store en de Play Store. Het was even zelfs zo in trek dat de servers het niet meer aankonden en dat de servers plat lagen.
Vero is eigenlijk een combinatie van Twitter, Instagram en Facebook. Het platform is enkel mobiel beschikbaar en je kan, in tegenstelling tot Facebook en Twitter, geen lange tekst posten. Alle content moet vergezeld zijn van een foto, een artikel of een video. Het platform is eigenlijk betalend, maar het eerste miljoen aan geregistreerde gebruikers mag levenslang gratis Vero gebruiken. Door het probleem met de servers, wordt de actie voorlopig verlengd.
Privacy issues?
Vero is er naar eigen zeggen heel trots op dat het een écht sociaal netwerk is zonder reclame. Het zet heel hard in op privacy, iets wat in het verleden wel vaker een issue was bij Facebook.
Wat je publiceert op Vero, kunnen andere gebruikers niet downloaden of delen. Jij kan het zelf natuurlijk wel sharen op Facebook en Twitter.
Hoewel dit allemaal veelbelovend klinkt, zeggen de algemene voorwaarden van het platform iets heel anders. Daarin staat dat de eigenaars van Vero al je content, dus ook je naam en je telefoonnummer, zowel intern als extern het medium mogen gebruiken.
Bovendien blijkt het verwijderen van de app niet zo eenvoudig. Je moet een mail sturen naar de makers, waarna je van Vero een standaardmail krijgt dat je aanvraag “in behandeling” is. In de privacyovereenkomst staat ook dat na het verwijderen van je account, de eigenaars “sommige informatie” kunnen blijven gebruiken.
Een controversiële CEO
De man achter Vero is Ayman Hariri, een 39-jarige miljardair uit Libanon. Hij stond jarenlang aan het hoofd van het familiebedrijf Saudi Oger. Deze bouwfirma ging in juli 2017 failliet.
In 2016 kwam het bedrijf al in het oog van de storm te staan. Dat weet De Tijd. Toen bleek namelijk dat er 2.000 onbetaalde arbeiders tewerkgesteld waren. Deze leefden in slavenkampen.
Vero is bovendien gemaakt door Russische ontwikkelaars, wat de argwaan voor het platform nog meer wekt.
Ga jij een account aanmaken op Vero?
Waarom ik #Vero niet ga gebruiken. Lees hier even wat ze met je privacy doen… pic.twitter.com/VSSIcexybt
— Bart (@Zegmaar_Bart) 28 februari 2018