Amazon voert de druk op in de strijd tegen fastfashionplatformen zoals Shein en Temu. Met nieuwe, scherpe tariefverlagingen wil het bedrijf zijn Europese verkopers meer ademruimte geven en zijn platform aantrekkelijker maken tegenover concurrenten die bekendstaan om hun extreem lage prijzen.
De grootste wijzigingen gaan in op 15 december. Voor kleding en accessoires met een verkoopprijs tot 15 euro dalen de advieskosten van 7 naar 5 procent. Voor producten tussen 15 en 20 euro zakt dat tarief van 15 naar 10 procent. Dankzij die lagere kosten moeten modeverkopers beter kunnen concurreren met goedkope aanbiedingen op Shein, waar de referral fee doorgaans rond 10 procent ligt in de EU en 12,24 procent in het Verenigd Koninkrijk.
Vanaf 1 februari volgen extra tariefverlagingen voor verkopers van huishoudelijke artikelen onder de 20 euro. Daar zakt de commissie van 15 naar 8 procent. Ook producten zoals kleding voor huisdieren, kruidenwaren en vitamines krijgen lagere tarieven.
Daarnaast verlaagt Amazon vanaf 15 december ook de kosten voor pakketverwerking in zijn winkels in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Die dalen gemiddeld met 0,32 euro per pakket.
Amazon deelt besparingen met partners
Volgens Amazon zijn de tariefverlagingen het resultaat van operationele verbeteringen en voortdurende innovatie. Het bedrijf benadrukt dat het die efficiëntiewinsten bewust doorgeeft aan zijn partnerverkopers.
Amazon blijft het dominante e-commerceplatform in grote Europese markten zoals Duitsland en Frankrijk. De sector verwacht dit jaar een groei van 7 procent tot een totale omzet van 900 miljard euro, waardoor de concurrentie tussen online marktplaatsen intenser wordt dan ooit.
