Heel wat millennials hebben een radicaal andere levensstijl dan mensen uit de vorige generaties. Ze feesten meer, ze kopen later kinderen en een ‘vaste relatie’ is absoluut geen must. Die veranderingen zijn nu ook voelbaar op macro-economisch niveau. Met deze twaalf sectoren gaat het momenteel er slecht … en het is de schuld van de millennials.
1. Warenhuizen
Als vliegen storten millennials zich op ketenwinkels als H&M en Zara, terwijl de goede, oude warenhuizen bijna geen jongeren meer over de vloer krijgen. Millennials zouden hun geld liever geven aan restaurants en reisjes.
2. Servetten
Millennials verkiezen toiletpapier boven servetten. Dat schrijft de Amerikaanse krant Washington Post. Ook blijkt uit een onderzoek van het dagblad dat 56 procent van de millennials nu en dan servetten koopt, terwijl 86 procent dikwijls keukenrol koopt. Ook eten millennials vaker buitenshuis dan de generaties voor hen.
3. Cornflakes
Slechts 40 % van de millennials wil cornflakes als ontbijt. Dat blijkt uit een artikel van de Amerikaanse krant New York Times. De verkoop van cornflakes is tussen 2009 en 2014 met vijf procent gedaald.
4. Golf
De golfindustrie is in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. De belangrijkste reden hiervoor is dat millennials de sport amper uitoefenen.
5. Motorfietsen
Economisch analist David Beckel zei aan nieuwswebsite Business Insider dat “de jongere generatie veel minder voor een motorfiets kiest dan de generaties ervoor. Wereldwijd zakte de verkoop van het bekende merk Harley-Davidson in 2016 met 1,6 procent.
6. Eigen woningen
Jongvolwassenen kopen minder dan ooit een eigen woning. Reden hiervoor zijn volgens Business Insider de economische situatie, de hedendaagse levensstijlen en het uitstellen van huwelijk en kinderen.
7. (Lichte) yoghurt
In 2016 is de verkoop van lichte yoghurt met 8,5 procent gedaald. Daarmee is de sector 200 miljoen dollar minder waard. Heel wat millennials verkiezen natuurlijke, proteïnerijke maaltijden. Diëten met weinig vetten waren vooral hip in de jaren 80 en 90.
8. Stukken zeep
Nee, we zijn niet allemaal viezerikjes. De verkoop van stukken zeep daalde in 2014 met 2,2 procent, terwijl andere badproducten steeds meer verkopen. Dat blijkt uit een persbericht van researchbureau Mintel. Heel wat Amerikaanse consumenten zouden menen dat zeepstukken na gebruik geïnfecteerd zijn met bacteriën. In de leeftijdscategorie van 18 tot 21 jaar houdt 60 procent van de consumenten dat idee aan, bij de 65-plussers is dat slecht 31 procent.
9. Diamanten
Millennials trouwen veel minder dan de generaties voor hen. Dat meldt televisiezender CNBC. Zij die toch trouwen, kopen vaak geen traditionele, diamanten ringen.
10. Wasverzachter
De verkoop van wasverzachters is in de VS met 15 procent gedaald tussen 2007 en 2015. Dat meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Marktleider Downy zegt dat millennials “niet eens weten waar het product voor dient”.
11. Designerhandtassen
De meeste millennials zijn totaal niet geïnteresseerd in peperdure, exclusieve handtassenmerken als Michael Kors en Kate Spade. Vaak kan je deze nu met absurde kortingen op de kop tikken.
12. Olie
“Millennials hervormen het familieleven grondig”, zegt marketeer Jeff Fromm in het zakentijdschrift Forbes. “Ze trouwen steeds later en krijgen steeds minder kinderen. Daarom hebben ze niet dezelfde soort huizen nodig als de vorige generaties en verbruiken ze dus ook minder.”