De nieuwste cijfers van de traagheidsindex van Be-Mobile tonen aan wat iedereen al weet: Belgen staan met z’n allen massaal veel stil. Maar één plek spant echt de kroon: Antwerpen. De files duiken steeds vaker op rond de grootste stad van Vlaanderen, tijdens de daluren zit de topdrie van filegevoelige locaties ook in Antwerpen.
Er is Antwerpen, en al de rest is parking, is de bekende boutade. Alleen is de ironie dat het op de parking nog vooruit gaat, en het in en rond Antwerpen steeds stiller staat. Want op één domein mogen Antwerpenaars zich de absolute nummer één voelen van België, zonder het verwijt chauvinistisch te zijn: ze zijn kampioen van de files.
Dat blijkt uit de jongste ’traagheidsindex’ een meting van mobiliteitsbedrijf Be-Mobile. Daaruit blijkt nog maar eens dat de files groter en groter worden, meer tijd én meer ruimte in beslag nemen. De doorstroming gaat elk jaar minder vlot, zo concludeert het bedrijf. Ze hebben data over de snelheid van 750.000 wagens, die telkens ongeveer één keer per minuut hun positie doorsturen. Op die manier kunnen ze telkens de snelheid gaan bepalen op de 280.000 kilometer Belgische wegen. Ze hebben nu de data sinds begin 2018 voor de weekdagen in kaart gebracht. Dat schrijft De Standaard.
En het is echt niet om vrolijk van te worden. Antwerpen is dus de kampioen. Als je op een weekdag ’s ochtends naar Antwerpen rijdt, is de kans gigantisch dat je in de file gaat staan. Aan de Kennedytunnel gaat dat tot 83 procent. Tweede grootste knelpunt is er op het einde van de E40 richting Brussel vanuit Gent, in Groot-Bijgaarden. Daar is elke ochtend 78 procent kans op vertragingen.
Alle top-drie locaties liggen in… Antwerpen
Bovendien breiden de files nog verder uit. Dat is het geval in alle stedelijke regio’s, maar de sterkste groeier is nog steeds Antwerpen. De top drie van meest filegevoelige locaties, ook tijdens de daluren zit integraal op snelwegen richting Antwerpen.
Tegelijk zit de grootste ‘groei’ in files vooral op de secundaire wegen, niet de grote autosnelwegen zelf. Verbindingswegen en ringwegen slibben steeds meer dicht rond de steden. En erger: die duren vaak de hele dag door. Verschillende van die zwarte punten hebben de hele dag door opstoppingen. En ook daar: de top drie van “onderliggende wegen tijdens de spits” situeert zich integraal rond één plek: Antwerpen.
De oorzaak volgens Be-Mobile is simpel: de algemene toename van het autoverkeer. In België volgde de infrastructuur nooit, in tegenstelling tot Nederland, waar wel een pak meer asfalt bijkwam. Het verschil is groot: bij de Noorderburen gaat het bij momenten veel vlotter.