Apple begint deze week met de verkoop van officiële reserveonderdelen voor hun producten. Voor meer dan 10 jaar maakte het bedrijf het zijn klanten echter haast onmogelijk om iets simpels als een batterij of een scherm te vervangen. Vanaf vandaag verkoopt het reparatie-kits aan iedereen.
Het startte allemaal in 2009, toen de Californische technologiereus begon met het gebruiken van een eigen type schroef in de iPhones, MacBooks en iPads. Nu, dertien jaar later, verkoopt het eindelijk de schroevendraaier die hierop past. Al lange tijd oefenden activisten, consumenten en wetgevers druk uit op Apple om zijn praktijken aan te passen.
Nieuwe strategie
Vanaf vandaag kunnen particulieren en Amerikaanse reparateurs iPhone-onderdelen en hulpmiddelen kopen voor de batterij, luidspreker, camera, display en taptic engine. In het komende jaar zal het programma verder worden uitgebreid naar M1 MacBooks en daarna de Europese markt.
Opvallend is echter dat de oudere modellen iPhones, waaronder de iPhone 11, niet worden ondersteund. Alleen van de iPhone 12, 13 en SE zijn er onderdelen verkrijgbaar. Het is onduidelijk of Apple later ook de oudere toestellen zal ondersteunen.
Techsite iFixit is echter kritisch over het initiatief van Apple. De site ziet het initiatief namelijk als een nieuwe strategie voor het verkopen van nog meer officiële onderdelen door het bedrijf. Daarnaast kunnen deze onderdelen niet worden hergebruikt in verschillende toestellen. De technologiegigant vereist namelijk dat alle officiële reserve-onderdelen eerst geregistreerd worden bij Apple en daarna gekoppeld aan een specifieke iPhone. Hierdoor kunnen onderdelen van kapotte toestellen niet worden hergebruikt in “refurbished” telefoons.
Zelfstandige reparaties waren voorheen niet mogelijk
iFixit en YouTuber Hugh Jeffreys ontdekten in 2020 dat het vrijwel onmogelijk is om buiten Apple om je iPhone 12 te laten repareren. Een zelfstandige reparatie – van bijvoorbeeld de batterij – zorgt er namelijk voor dat de camera van het toestel niet meer functioneert, tenzij de gebruiker het toestel alsnog door Apple laat repareren tegen een hogere prijs. Daarnaast bleek het toestel intern zodanig te zijn ontworpen die een externe reparateur haast onmogelijk onderdelen kan vervangen.
Hierdoor waren gebruikers van Apple-producten gedwongen om hun reparaties uit te voeren bij de technologiereus zelf, die er flink meer geld voor vroeg dan ongeautoriseerde reparateurs.
(ns)