De Vision Pro van Apple kreeg bij z’n lancering gemengde reacties, maar dat houdt het techbedrijf duidelijk niet tegen. Er zitten nu twee nieuwe versies van de mixed reality-headset in de pijplijn.
Apple lijkt vastberaden om zijn mixed reality-plannen verder uit te bouwen. Volgens betrouwbare Apple-watcher Mark Gurman (Bloomberg) zijn er momenteel twee nieuwe modellen van de Vision Pro in ontwikkeling: een lichtere, goedkopere versie én een professionele headset die je met een kabel aan een Mac koppelt.
Lichtere en goedkopere Vision Pro
De eerste nieuwe headset zou vooral de toegankelijkheid moeten verbeteren. Het model zou compacter en betaalbaarder zijn, en is volgens insiders deels geïnspireerd op de Ray-Ban smart glasses van Meta. De bedoeling is om het toestel aantrekkelijker te maken voor een breder publiek, dat nu misschien afgeschrikt wordt door het prijskaartje van 3.500 dollar en het logge ontwerp van de huidige Vision Pro.
Hoewel deze nieuwe variant nog steeds tot de Vision Pro-familie zal behoren, mikt Apple op eenvoudigere hardware en meer draagcomfort. Dat is geen evidente uitdaging, aangezien de productiekosten hoog liggen en de productie in China mogelijk extra importheffingen met zich meebrengt.
Bedrijfsversie met kabel voor ultralage latentie
Het tweede model dat in ontwikkeling is, richt zich op professioneel gebruik. Deze headset zou een bekabelde versie worden die direct met een Mac verbonden wordt. Het doel: ultralage latentie en maximale prestaties bij veeleisende toepassingen zoals design, simulatie of medische visualisatie.
Aanvankelijk speelde Apple nog met het idee om gewoon een upgrade van de Vision Pro uit te brengen, maar feedback van zakelijke gebruikers bracht daar verandering in. Zij klaagden over vertragingen bij draadloos gebruik, wat Apple ertoe aanzette om een stabielere, bekabelde oplossing te ontwikkelen.
Droom van Tim Cook blijft centraal
Deze plannen passen binnen de bredere visie van CEO Tim Cook. Hij droomt al langer van een lichtgewicht AR-bril die je de hele dag kan dragen. Die ambitie zou volgens bronnen nog altijd centraal staan bij de productontwikkeling van Apple.