Niet iedereen loopt warm voor technologische vooruitgang. Bij velen zit de schrik erin om vervangen te worden door machines of artificiële intelligentie (AI). Momenteel is er geen reden om hier bang voor te zijn, al kan de situatie binnenkort veranderen.
Hoewel artificiële intelligentie voor veel mensen nog abstract is, maakt zij nu al deel uit van ons dagelijks leven. AI wordt toegepast bij zoekmachines, navigatieapps, mailboxen, en virtuele assistenten zoals Alexa, Google Assistant en Siri. Vooral voor de ontwikkeling van autonome vervoermiddelen is AI van belang. Artificiële intelligentie begint via allerlei wegen ons dagelijks leven binnen te dringen. Moeten we daar niet bang voor zijn? Wat als onze banen worden gestolen door AI? Die zou ons werk automatisch kunnen doen, met dezelfde of betere kwaliteit en zonder moe te worden. Dat zou goed kunnen, maar het zal niet voor binnenkort zijn.
Nog niet zelfvoorzienend
Veel bedrijven toonden zich al gewonnen voor een middel dat taken perfect kan uitvoeren binnen een recordtijd. Machines en andere robots die dezelfde handelingen steeds weer herhalen zonder fouten te maken of vermoeid te raken, hebben al veel arbeiders in fabrieken vervangen. Deze situatie zou zich kunnen herhalen in de zogenaamde intellectuele of creatieve sectoren met de komst van AI. Artificiële intelligentie kan ook “intellectuele” taken in recordtijd automatiseren, met chirurgische precisie en een zekere mate van creativiteit.
AI is reeds in verschillende sectoren geïnfiltreerd – justitie, gezondheidszorg, financiën – en vormt een bedreiging voor de mannen en vrouwen die er werken. Maar voorlopig is AI nog niet zelfvoorzienend, dus zijn er nog menselijke arbeidskrachten nodig. De vraag is alleen voor hoe lang dat nodig zal zijn.
Op middellange en lange termijn
Zal AI uiteindelijk de mens op de arbeidsmarkt vervangen? Die vraag is moeilijk te beantwoorden en de meningen erover zijn verdeeld. Sommigen zijn van mening dat de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie op middellange of lange termijn inderdaad ertoe zal leiden dat verschillende banen verdwijnen. Tegelijkertijd zal de technologie ook nieuwe banen scheppen.
Kunstmatige intelligentie zal dus niet alleen schadelijk zijn voor de werknemers, maar de komst ervan zou toch moeten leiden tot een echte omwenteling op de arbeidsmarkt, met een min of meer lange aanpassingsperiode.
Werknemers zullen zich moeten aanpassen om bij te blijven en kunstmatige intelligentie en al haar functies te leren beheersen. Maar AI kan voor werknemers nuttiger zijn dan het lijkt. Werknemers zouden de mogelijkheden ervan kunnen gebruiken om tijdrovende taken in een paar minuten of uren uit te voeren, met name dankzij de mogelijkheid om berekeningen te maken, een database te analyseren of gebruik te maken van machinaal leren.
Uiteindelijk zouden de mens en AI hand in hand kunnen werken. In feite zijn we daar al mee bezig. Artificiële Intelligentie is al aanwezig in het dagelijkse leven van sommige werknemers. Het helpt hen om berekeningen te maken, parameters te optimaliseren, enz. Het kan de repetitieve taken in ons werk makkelijker maken, dat is een goede zaak.
(lp/ns)