Aston Martin profiteert van verschuiving in budgetten rijke consumenten

De Britse autofabrikant Aston Martin verkocht vorig jaar 6.182 wagens. Dat was 82 procent meer dan het jaar voordien. Tegelijkertijd meldde de constructeur minder exemplaren van het type Valkyrie, de exclusieve sportwagen die Aston Martin heeft ontworpen, te hebben kunnen afleveren dan oorspronkelijk was gehoopt. Er werd echter aan toegevoegd dat die achterstand wordt weggewerkt.

Aston Martin merkt nog op dat de verkoop het voorbije jaar door een sterke vraag naar het type DBX, het eerste suv-model van de Britse autobouwer, werd gestimuleerd.

Reisbeperkingen

Aston Martin wijst er op dat de reisbeperkingen van de coronapandemie een impact hebben gehad op het beschikbaar inkomen van de rijke consumenten.

Omdat er geen geld aan dure reizen kon worden uitgegeven, bleef immers een groter budget over voor andere aankopen. Dat stimuleerde volgens Aston Martin onder meer de interesse in exclusieve en luxueuze wagens.

Door problemen met de leveringen van de Valkyrie, volgens de constructeur te wijten aan een reeks elektrische problemen, zou Aston Martin vorig jaar naar eigen zeggen 15 miljoen pond minder inkomsten hebben gerealiseerd dan vooraf was ingecalculeerd.

In totaal konden tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar slechts tien exemplaren van het type worden verscheept. De constructeur voegde er echter aan toe dat ook de wagens die nog niet konden worden afgeleverd, al aan klanten zijn toegewezen. De inkomsten zijn dus verzekerd.

“Het Valkyrie-programma zal dit jaar op kruissnelheid komen”, betoogde Tobias Moers, chief executive van Aston Martin, daarbij.

Exclusiviteit

Lawrence Stroll, voorzitter van de autobouwer, erkende dat het Valkyrie-project een uitdaging is gebleken sinds hij het bedrijf twee jaar geleden met een consortium had overgenomen. De inkomsten uit de wagens die nog niet konden worden geleverd, zullen volgens Aston Martin de volgende twee jaar echter de winst van het bedrijf versterken.

Bij het suv-model DBX kon een verkoop van 3.001 exemplaren worden gemeld. De wagen, die volgens waarnemers in eerste instantie op rijke vrouwelijke klanten mikt, vormt een belangrijke pijler van de inspanningen die Aston Martin levert om het merk weer helemaal te laten heropleven.

Aston Martin heeft onder Lawrence Stroll zijn strategie bijgesteld. De Britse autobouwer mikt niet langer op grotere volumes, maar wil met een beperkt aanbod zijn faam van exclusiviteit en prestige hoog houden.

“Die strategie werkt”, betoogde Stroll. “De verkoop in de detailhandel loopt, ondersteund door sterke prijzen en verbeterende restwaarden, ver voor op de groothandel.”

De voorzitter merkte nog op dat ook de terugkeer naar de Formule 1 de merkbekendheid en het prestige van Aston Martin heeft versterkt en de interesse van potentiële klanten heeft doen toenemen.

Stroll benadrukte tenslotte nog dat het bedrijf op schema ligt om zijn financiële doelstellingen tegen het midden van dit decennium – een jaaromzet van 2 miljard pond, met een winst van 500 miljoen pond – te halen.

Meer
door Redactie
Lees meer...