Het nieuwste milieurapport van de Europese Commissie is bijzonder kritisch voor België, en dan vooral over hoe we met bedrijfswagens omgaan. De Commissie berekent dat de Belgische overheid jaarlijks 3,75 miljard euro aan subsidies geeft, fiscale kortingen eigenlijk, om die bedrijfswagens goedkoop te maken. Geen land in Europa pompt zoveel overheidsgeld in auto’s.
De Europese Commissie komt met een nieuw stevig rapport over het milieubeleid in elke lidstaat. Dat over België heeft één heel op vallende passage, die over het beleid ten opzicht van wagens gaat. Want daarop heeft de Commissie erg veel kritiek.
We hebben echt een probleem met wegen die steeds meer dichtslibben, doordat er te veel verkeer is. Niet toevallig zijn we in Europa al de kampioen van de files. Maar Europa legt de vinger op de wonde: we steken massaal veel belastingsgeld in wagens, vooral in het gebruik van bedrijfswagens en tankkaarten. Op die manier moedigt de overheid eigenlijk wagengebruik aan, en de cijfers liegen er niet om: in Vlaanderen gebruikt 75 procent van de mensen z’n auto om naar het werk te gaan. En zo eindigen we allemaal in de file.
De Commissie schrijft wel dat de bedrijfswagens meer zullen aangepakt worden op hun CO2-uitstoot. Maar “het privégebruik van deze voertuigen is nog altijd sterk gesubsidieerd’. “Uitgaande van nationale belastingstelsels en verschillende vergelijkende schattingen vertegenwoordigt de gunstige fiscale behandeling bijna 3,75 miljard euro aan gederfde inkomsten”. Of vertaald naar mensentaal: in totaal gaat het om een gigantische som van 3,75 miljard euro die we niet aan belastingen innen, om bedrijfswagens te bevoordelen.
De bedrijfswagens leggen jaarlijks 6.000 km extra af
“Van alle OESO-landen ligt de totale jaarlijkse subsidie per auto het hoogst in België, op 2.763 euro per jaar per auto”, zo stelt de Commissie. En die wil dat België daar iets aan doet.
Want het probleem van opstopping wordt te erg, en economisch gevaarlijk: “In haar economische vooruitzichten voor België van november 2015 heeft de OESO erop gewezen dat dit zwakke punt verdere vooruitgang in de aanpak van congestie, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen belemmert. Een recent rapport geeft aan dat bedrijfswagens in België jaarlijks 6.000 km extra afleggen en dat het welvaartsverlies 905 miljoen euro bedraagt, of 0,23 % van het bnp.” We verliezen dus nog eens bijna een miljard euro door die bedrijfswagens. Overigens tikt de Europese Commissie België ook nog eens op de vingers over de dieselprijzen die te laag zijn ten opzicht van benzine.
En de gevolgen zijn duidelijk. Volgens het rapport is luchtvervuiling hét grootste milieuprobleem in België. Kostprijs: 8 miljard euro per jaar. Met bijvoorbeeld 2,5 miljoen werkdagen dat mensen thuisblijven, omdat ze ziek zijn aan de luchtwegen of dergelijke. Opnieuw gaat het dan specifiek over de files rond Antwerpen en Brussel.