Belgische automarkt stort in door coronapandemie, maar Porsche merkt er niks van

Geschreven met input van Porsche

De autosector heeft al een gitzwart 2020 achter de rug en het ziet er niet naar uit dat ze het jaar nog zullen redden. De coronapandemie heeft de verkoop aan banden gelegd en er zouden zo’n 24% minder auto’s ingeschreven zijn dan op hetzelfde moment in 2019. Enkel Porsche lijkt er dit jaar op vooruit te gaan.

De moeilijkheden voor de autosector komen sowieso niet onverwacht. Door de coronapandemie moesten ook garages de deuren sluiten. En wie niet open is, kan niet verkopen. Daarnaast heeft de coronapandemie ook nog eens gevolgen voor de bankrekening van de consument, heerst er onzekerheid op de markt en is de autofiscaliteit dit jaar nogmaals gewijzigd in het nadeel van ondernemingen. Daar komt dan nog eens het feit bij dat er door al dat thuiswerken minder kilometers worden afgelegd en dan zijn bloedrode cijfers een logisch gevolg.

Porsche kan als enige groeicijfers voorleggen

Vrijwel alle automerken zien hun verkoopcijfers dit jaar instorten. In het geval van Renault en Suzuki spreken we van een daling van 37% en bij Opel gaat het zelfs om een terugval met 43%. Het enige automerk dat groene cijfers kan voorleggen is, toch wel opvallend, Porsche.

Porsche is wel al langer populair op de Belgische markt. Vorig jaar werd er dan ook elke 190 minuten een Porsche verkocht. Dat dit er niet nog meer zijn, heeft vooral te maken met de lange levensduur van de auto’s. Zo is zo’n 70% van de Belgische Porsches ouder dan 12 jaar. Ook een tweedehands Porsche doet het altijd goed. Het is iets wat Porsche ook zelf faciliteert met hun Porsche Approved-programma, waarbij modellen die tot 14 jaar oud zijn op meer dan 111 punten worden gecontroleerd, gereviseerd en met een volwaardige fabrieksgarantie worden verkocht.

Porsche Taycan redt het jaar

Dat Porsche het dit jaar zo goed doet, heeft alles te maken met de populariteit van de nieuwe Porsche Taycan. Porsche Taycan is de eerste volledig elektrische auto van Porsche en kost minstens 110.000 euro. De Taycan heeft een actieradius tot 416 km en accelereert in 2,8 seconden van 0 tot 100 km/u. Opladen doet hij, net zoals je het van een Porsche mag verwachten, razendsnel.

De Porsche Taycan werd in september 2019 gelanceerd. Veel exemplaren die toen werden besteld, werden pas begin dit jaar geleverd. Toch is dat niet de enige reden van het succes, want ook de afgelopen maanden bleven ze de deur uitvliegen.

Volgens Bernard Van Bellingen, woordvoerder van invoerder D’Ieteren, heeft dat vooral te maken met het doelpubliek van Porsche. Zo zouden veel van hen de afgelopen maanden flink hebben gecasht op de beurs en daarop beslist hebben om eindelijk hun droom te verwezenlijken. En dan kopen ze natuurlijk geen Opel maar een Porsche. Dat de Porsche Taycan voor ondernemers ook nog eens 100% fiscaal aftrekbaar is, helpt natuurlijk een handje.